Regissør Paul Thomas Anderson («Boogie Nights», «Magnolia», «The Master») og karakterskuespiller Daniel Day-Lewis («Gangs of New York», «Lincoln») lagde en av de mest universelt hyllede filmene på denne siden av årtusenskiftet med «There Will Be Blood» (2007).

Det gjør det bryet verdt å registrere at de to igjen skal jobbe sammen. I sommer kunne Variety melde at det var planer om et 50-tallsdrama satt til motebransjen, og ifølge Deadline har prestisjelabelen Focus Features nå gitt duoen grønt lys.

Som pressemeldinga sier: Mr. Anderson will once again explore a distinctive and surging milieu of the 20th century through the new movie – the couture world of 1950s London.

Prosjektet skal ha vært ettertraktet nok til å ha utløst en heftig budkrig på filmfestivalen i Toronto, som startet i går (for øvrig med norske filmer som «Pyromanen» og «Hunting Flies», samt Andre Øvredals amerikanske thriller «The Autopsy of Jane Doe» på programmet).

Siden Anderson har det med å basere filmene sine på historiske personer har Vulture gjort et dypdykk i motebransjens historie for å resonnere seg fram til hvem og hva den nye filmen skal handle om, og kommet fram til at amerikaneren Charles James er mest nærliggende – en designer som i ung alder ble sosietetens favoritt (inkludert Marlene Dietrich og Coco Chanel), skapte den ikoniske «taxi»-drakten og ellers levde et høyst filmatiseringsverdig liv med kaos og høy sigarføring, volatilt humør og elskere av alle kjønn.

Mistanken svekkes ikke av at Hollywoods mest berømte filmprodusent og distributør Harvey Weinstein (som har jobbet med PTA-filmer tidligere) har kjøpt Charles James-merket.

På den annen side var James primært basert i New York (hvertfall på 50-tallet), noe som ikke stemmer helt overens med pitchen om at filmen skal være satt til London. Den som lever får se, si.