Folk har ulike forhold til filmkritikere. Jeg er helt slave av dem, må jeg innrømme – jeg ser nesten ikke filmer som har under 70 prosent score hos Metacritic, med mindre jeg har hørt eller lest én glødende enkeltanmeldelse fra en anmelder jeg stoler på.

Jeg føler for eksempel ikke at jeg trenger å se «Avengers: Age of Ultron» sånn med en gang, da jeg er nesten 100 prosent sikker på at jeg kommer til å være enige med kritikernes oppfatning at dette «bare» er en sterk firer, snarere enn den soleklare femmeren som den første filmen var.

På den annen side er jeg veldig spent på grøsseren «Unfriended» etter å ha hørt filmen vært diskutert hos Kermode og The Guardian Film Show i helgen.

Med andre ord, jeg er en pretensiøs tulling som lener meg på andres meninger. Hei, jeg kan ikke noe for det.

De aller fleste av oss bryr oss derimot mindre og mindre om kritikernes dom, og hører i stedet på hverandre – gjennom sosiale medier, samtaler og dedikerte nettsider. Derfor er nok en IMDB-rating viktigere enn noen enkeltkritiker (selv om IMDB-brukerne beviselig rater altfor høyt, i hvert fall tv-serier). Det samme med brukerratingene hos Rotten Tomatoes, som er vel så viktig som kritikernes score.

Denne forskjellen det ofte er mellom kritikernes smak og FOLKET (med tjukk «l») er utgangspunktet for en litt festlig ny nettside kalt The Pretentious-O-Meter.

Siden – laget av Reddit-brukeren njallbeard – lar deg skrive inn tittelen på en film, og vurderer deretter den eventuelle forskjellen mellom kritikernes og folkets dom via IMDB og Rotten Tomatoes.

Alexander Paynes «Sideways», for eksempel, var en kritikerfavoritt som på langt nær var like godt likt blant vanlige kinogjengere, og oppnår en 100 prosent pretentious-score.

sideways

Andre filmer er derimot omtrent like godt likt av både kritikere og brukere. «Nightcrawler» er en slik film:

nightcrawler

Én litt interessant observasjon etter å ha sittet og lekt med nettsiden i morges, er at det egentlig er overraskende små forskjeller mellom vurderingene som kritikerne og folk flest gjør.

Det har naturligvis noe å gjøre med at de som rater en film på IMDB allerede har investert tid, og muligens penger, i å se filmen – det er vel kanskje først og fremst spesielt interesserte som har sett og likt en film som «Synecdoche, New York».

Derfor er den faktisk bedre likt av folk enn av kritikere, og får en «mass market score» (til tross for at den var en stor flopp):

syn

Vi får også en del andre rare resultater.

«Terminator 2», for eksempel, er åpenbart bedre likt av kritikerne enn av folket. Det kan bare ikke stemme, og har nok noe med at det ligger en svakhet ved å bruke Rotten Tomatoes som sammenlikningsgrunnlag (RT måler kun om kritikerne liker en film eller ikke, mens brukerne har anledning til å rate den på en skala fra 1-5):

term

Med andre ord: For en strålende idé! Mulig man må skru litt på algoritmen.