(Neida, vi spolerer ikke handlingen i denne saken heller.)

Sifrene er inne: I Norge er «Star Wars: The Last Jedi» etter fem visningsdager sett av 218 435 på kino i Norge.

Det gjør den, som forventet, til filmen med årets beste åpningshelg og den nest beste femdagers-åpningshelga på kino i Norge noensinne etter forløperen i sagaen om Skywalker-klanen, «The Force Awakens», opplyser distributøren The Walt Disney Company Nordic til Filter Film og TV.

I kroner og øre har «The Last Jedi» tjent 15 prosent mindre enn «The Force Awakens», som naturligvis hadde fordelen av å være den første nye Star Wars-filmen på ti år.

I forhold til fjorårets Star Wars-film, det frittstående tilbakehoppet «Rogue One», har «The Last Jedi» derimot økt inntjeningen med hele 41 prosent, ifølge distributøren.

Bransjeorgansisasjonen Film & Kino opplyser at årets film dessuten har en noe høyere andel besøkende som punger ut for å se 3D-versjonen – 33,1 prosent mot 32,5 prosent på «Rogue One».

Også i USA har filmen, som solgte billetter for 220 millioner dollar, den nest mest innbringende åpningshelga noensinne. Globalt skal filmen ha raket inn over 450 millioner dollar, over 3,7 milliarder kroner, ifølge Box Office Mojo.

Her er tall for åpningsdagen og de første 5 visningsdagene i Norge på de tre Star Wars-filmene som er kommet siden Disney overtok franchisen: