John Greens ungdomsroman «The Fault in Our Stars» er allerede en bestselger med over én million solgte, og nå er den også en diger kinosuksess.

Hele 48.2 millioner dollar, eller 227.5 millioner kroner, ramla ifølge The Hollywood Reporter inn under den amerikanske åpningshelga.

Dermed har filmen, regissert av Josh Boone (som nå skal i gang med Stephen King’s «The Stand») spilt inn budsjettet på 12 millioner dollar fire ganger allerede.

Selv ikke Tom Cruise som dundra rundt i eksoskjelettet sitt for å bekjempe romvesener i helgas andre store premierefilm, «Edge of Tomorrow», kunne overgå den romantiske fortellingen om to unge kreftpasienter som finner hverandre.

Til tross for svært gode anmeldelser tok bare Cruise-filmen inn 29.1 millioner dollar, noe som landet den på tredje plass bak Angelina Jolies «Maleficient» som tjente 33.5 millioner.

Så hva dreier oppstyret rundt «The Fault in Our Stars» seg om?

Til dels handler det om en høyt elsket kjærlighetsfortelling som har vunnet både kritikerne og leserne, men i like stor (kanskje større?) grad handler det om en stor og hengiven fanbase som ungdomsbokforfatter John Green har bygget opp over lang tid.

Ifølge en Vulture-artikkel møtte han langt mer høylydte hyl under New York-premieren for filmen enn hovedrolleinnehaver Shailene Woodley (også kjent fra «Divergent» og spådd til å bli den neste Jennifer Lawrence), og han har flere millioner av følgere både på Twitter og YouTube.

På sistnevnte driver han og broren både med videoblogging og en utdanningsserie kalt Crash Course som gir en kjapp innføring i alt fra slaveriets historie til hvordan cellene i planter fungerer.

Han har til og med sitt eget håndsignal, nerdfighter-salutten, som har fått både Barack Obama og Benedict Cumberbatch til å krysse håndleddene og lage «Star Trek»-aktige v-tegn med begge hendene.

Da «The Fault in Our Stars» skulle gis ut i 2012 lovte forfatteren å signere hver eneste utgave av førsteopplaget og lot fansen stemme på hvilke farger sprittusjene han brukte for å signere bøkene skulle ha.

Førsteopplaget var på 150.000 bøker.

Etter veldig mange dager med veldig mye signering slapp Green en video hvor han dansa en veldig rar dans.

Han har god grunn til å danse igjen nå som filmen er ute. I likhet med boka har også kinoutgaven av «The Fault in our Stars» fått gode anmeldelser.

– Akk, å være en forelsket tenåring som lider av kreft i fjerde stadie! åpner Tom Shone med i sin anmeldelse i The Guardian.

Deretter følger han opp ved å kalle filmen både moralsk og etisk tvilsom sykdomsglamour, uten at det hindrer ham i å gi den fire av fem mulige stjerner.

– Den hever dem som lider av kreft til den samme opphøyde tilstanden som tuberkoloseofre en gang ble tillagt av Keats og Byron, eller vampyrer av Kristin Stewart-fans. Dette er «Twilight» på cellegift. Dette er bare en hårsbredd unna å lansere en fullkommen romantisk dødskult. Det er en sommerhit til å dø for. Du vil elske den.

A. O. Scott i The New York Times kaller filmen «en maskin for å masseprodusere tårer, bygget av eksperter» som forsøker, og lykkes i, å få deg til å grine så mye at snørra renner og nesa blir sår.

Hos Time er også Richard Corliss positiv, og han trekker spesielt frem Woodleys innsats som kreftsyke Hazel.

– Hun klarer å spille inni seg: Når du ser henne se på noe lar hun deg lese sinnet hennes, som i en god bok.

Filmen har forøvrig norsk premiere førstkommende fredag.