[filter_factboxes]

Lei «The Dead» her

Selv en hardbarket George A. Romero-fan som meg må motvillig innrømme at det for lengst gått inflasjon i zombie-sjangeren, men «The Dead» er faktisk en sjelden godbit. Laget av de britiske brødrene Jon og Howard J. Ford, som har drømt om å lage en zombie-film siden de så «Dawn of the Dead» i oppveksten. Kjenner følelsen.

Ford-brødrene er langt fra noen amatører; de har tidligere laget over 150 reklamefilmer og bestemte seg for å dra ned til Afrika for å oppfylle ambisjonene om å lage en skikkelig zombie-film. De hadde jo spilt inn flere reklamefilmer der, så hva kunne vel gå galt? Svaret får du litt senere i sendingen.

Som du ser er ikke «The Dead» en postironisk splatterkomedie av den typen som blir spydd ut på hjemmekinomarkedet i et rasende tempo for tiden – men en dønn seriøs zombiefilm spilt inn på location i Burkina Faso og Ghana. Vi snakker om avsidesliggende områder der intet kamerateam tidligere har satt sin fot. Zombiekalypsen er et faktum, og hele Afrika har blitt et katastrofeområde. Hjelpearbeidere, soldater og misjonærer er på flukt ut av hele kontinentet, mens lokalbefolkningen er etterlatt til seg selv sammen med de levende døde.

Filmen starter med at et militærfly fullt av soldater og sivilister er i full ferd med å styrte et sted i Vest-Afrika. Panikken ombord blir ikke mindre av at en av passasjerene akkurat har forvandlet seg til en zombie. På bakken er situasjonen enda verre, mens folk blir jafset opp av horder med levende døde. En landsby i nærheten blir evakuert av militære styrker, deriblant en liten guttunge som akkurat har sett moren sin bli spist levende. En av de få som overlever flystyrten er den middelaldrende løytnanten Brian Murphy (Rob Freeman), som skyller i land på stranden med en kasse provianter – omgitt av glupsk zombies. Han overlever på ren flaks.

Den afrikanske sersjanten Daniel Dembele (Prince David Oseia) har desertert for å finne sønnen sin, en av de få overlevende etter en zombie-massakre som utslettet mesteparten av landsbyen deres. Kona til Daniel ble drept, men han får vite at sønnen ble med en militærkonvoi på vei til en flyktningleir for overlevende. Tross alt gode nyheter oppe i all den apokalyptiske elendigheten. I mellomtiden klarer Murphy å få liv i et rustent bilvrak han finner i en forlatt landsby, og på veien treffer han sersjant Daniel.

Sammen prøver de å spore opp sønnen hans, og komme seg i sikkerhet til en militærbase – som forhåpentligvis gir dem en sjanse til å fly langt bort fra dette helvetet. En lang kjøretur gjennom et kontinent befolket av levende døde. I brennende hete, omgitt av sultne zombier som går til angrep så fort de stanser. Med lite vann, mat og ammunisjon – i en skranglete bil som kan bryte sammen når som helst. Tut og kjør.

«The Dead» har en imponerende mengde zombier, som stabber rundt i bakgrunnen i omtrent hver eneste scene. Der har du en av de få fordelene med å filme på location i tredje verden: fri tilgang til massevis av statister. Dette er ikke de rasende, raske nu-zombiene vi har sett mye av etter «28 Days Later». Vi snakker om trege, stabbende, råtne lik som er en størst fare i flokk. Så ja, «old school»-zombier i beste Romero-tradisjon. Hele filmen har et seigt tempo, og kunne definitivt vært strammere redigert – men det saktmodige tempoet gjør bare «The Dead» desto mer spesiell.

Dette er et skikkelig stemningsfullt, ambisiøst skrekk-drama med et lekkert filmfoto. Stilen her er fast forankret i åttitallet, men jeg har ennå til gode å se en zombie-film spilt inn i disse traktene. Det blir trolig også en stund til neste gang, med tanke på at filmteamet så vidt kom seg tilbake til England med livene i behold. Innspilingen var angivelig et mareritt i seg selv, så full av farer og katastrofer at regissøren Jon H. Ford senere skrev en hel bok om opplevelsene. Den har tittelen «Surviving the Dead», og er å få kjøpt fra www.amazon.com.

I løpet av de tre månedene i Afrika ble regissøren Howard J. ranet med kniv, matforgiftet og truet på livet. Filmteamet ble stadig plassert i livsfare, var involvert i bilulykker, væpnede konflikter – og ble rammet av en tornado. Så utviklet hovedrolleinnehaver Rob Freeman en ilter form for malaria, og fikk beskjed om at han trolig ville dø i løpet av de neste tre dagene. Rob overlevde, men han ser veldig utmagret og medtatt ut mot slutten av filmen – noe som er helt i tråd med hva rollefiguren hans går igjennom.

Ford-brødrene gjorde det også ekstra vanskelig for seg selv ved å filme alt på 35mm fremfor digitalkameraer, noe som førte til at enkelte scener måtte spilles inn på nytt, bl.a. fordi en av rullene ble ødelagt under fremkallingen. De fikk stadig utstyr og kjøretøy beslaglagt av politifolk som fisket etter penger. Til sammen 30.000 dollar (av et budsjett på 150.000) gikk med til bestikkelser av korrupte statsansatte og politifolk – bare sånn at de kunne få fortsatt opptakene. Så det er et lite under at innspillingen overhodet ble fullført.

Enda mer positivt at «The Dead» har blitt en så særegen film. Dette er en brutal og til tider skikkelig gørrete film, men jeg tipper at de som venter seg en actionfylt skrekkfilm vil bli litt skuffet. Historien er minimalistisk, med lite dialog og lange pauser mellom de intense scenene – der fokuset er på å bygge opp en klam atmosfære.

Et veldig ambisiøst prosjekt, særlig med tanke på at alt er laget med veldig begrensede resurser under veldig krevende omstendigheter. Neppe noe for alle, men et must for seriøse skrekkfilmkjennere og dem som kan sette pris på en seriøs, gravalvorlig zombiefilm. Under produksjonen lagde Ford-brødrene tre videodagbøker om innspillingen, som ikke er inkludert på DVD eller Blu-ray-utgivelsene. Du kan se dem her:

«Making of The Dead» Del 1:

«Making of The Dead» Del 2:

«Making of The Dead» Del 3:

Lei «The Dead» her