Reklamefilmer har i alle år vært en viktig inntektskilde for norske kinoer. Klaging på reklamefilmene du er mer eller mindre tvunget til å sitte gjennom før du får det du har kommet for på kino, er heller ikke noe nytt.

I det siste har vi imidlertid sett flere påstå at mengden reklame på kino har økt, og at den gode gamle tommelfingerregelen om at du ikke er før seint ute før det har gått et kvarter siden filmen egentlig skulle starter, godt kan forlenges med både fem og ti minutter.

Det er ingen lover som regulerer reklamemengden på kino, slik det er for for eksempel tv. Kinoene kan derfor pøse på med så mye reklame de tror publikum orker før de slutter å komme.

Innarbeidet over flere tiår

Men reklamemengden har ikke økt – faktisk ikke på svært lenge, ifølge Nordisk Film Kino.

– Vi har ingen ambisjon om å øke reklametrykket på kino. Det trykket som er i dag er innarbeidet over mange tiår og våre undersøkelser sier at publium både liker og forventer reklame, opplyser Jannicke Haugen, administrerende direktør i Nordisk Film Kino, til Filter Film og TV.

Guttorm Pettersen i kinoenes interesseorganisasjon Film & Kino sier en gjennomsnittlig kinovisning i Norge har mellom 20 og 22 minutter reklame i tillegg til trailere.

Halvparten av reklamen vises før det annonserte tidspunktet for filmstart, halvparten etter. Pettersen bekrefter at reklamemengden har vært uendret i mange år.

Mikser mer

Inntrykket av at reklamen blir lengre kan ha sammenheng med at Media Direct Norge, som selger inn og distribuerer reklame til norske kinoer, i det siste har tatt seg friheten til å eksperimentere den gamle modellen med egne bolker for trailere og andre reklamefilmer.

– Vi har de siste årene endret på det tradisjonelle reklamescriptet og innført blant annet Kinospillet, som er et aktivt og sosialt spill der publikum konkurrerer mot hevrandre og kan vinne premier. I tillegg har vi adoptert en ny fordeling av reklame og trailere fra utlandet. Vi har gjort det mer spennende for publikum ved å mikse trailere og reklame, sier Haugen.

– Det er viktig at den totale tillatte lengden på reklamen ikke er øket, bare forandret og mikset med annet tradisjonelt innhold. Publikum får dermed en mer variert opplevelse i forkant av spillefilmen, sier hun.