Det varsler eieren av kanalene, Discovery Networks Norway, i en pressemelding i dag.

Den nåværende avtalen mellom Discovery og Telenor-eide Canal Digital – Norges største TV-distributør med rundt 45 prosent markedsandel – utløper ved midnatt søndag 31. januar, og partene er ikke enige om vilkårene for at Canal Digital fortsatt skal distribuere kanalene.

Det dreier seg om TVNorge, FEM, Max, TLC, VOX, Eurosport, Eurosport Norge, Animal Planet, Discovery Science, Discovery World, ID: Investigation Discovery og Discovery Showcase HD.

Kunder av både Canal Digital Kabel, Canal Digital Satellitt, Telenor IPTV og Viasat kan bli berørt.

– Forhandlingene er tøffe, har pågått i lang tid og nærmer seg nå tidspunktet der den gamle avtalen utløper. Vi jobber alt vi kan for å unngå en situasjon der kundene våre mister innhold, men vi har allerede strukket oss langt for å møte kravene til Discovery. Vi har også bedt om at den inneværende avtalen forlenges, slik at vi kan fortsette å forhandle uten at det går ut over kundene. Vi er overrasket og skuffet over at Discovery ikke går med på det, sier kommunikasjonsdirektør Scott Engebrigtsen i Canal Digital til Filter Film og TV.

Du kan blant annet gå glipp av den nye dokumentarserien "Norske rednecks", som har premiere på MAX 10. februar. Foto: Discovery Networks Norway
Du kan blant annet gå glipp av den nye dokumentarserien «Norske rednecks», som har premiere på MAX 10. februar. Foto: Discovery Networks Norway

I april i fjor forsvant Discovery-kanalene for kundene av Telia i Sverige, og det gikk en uke før partene kom til enighet og tv-innholdet kom tilbake. Ifølge Dagens Media dreide konflikten seg om både pris, pakkeløsninger og plattformer.

Det er på det rene at tv-konsernet i det siste har brukt store penger på sportsrettigheter for det norske publikummet, deriblant Tippeligaen, fotball-VM og vinter-OL, og pris er ikke overraskende et sentralt element også i Canal Digital-konflikten, bekrefter Engebrigtsen.

– Prisøkningen Discovery har lagt på bordet er helt urimelig. Vi vil slåss for å våre kostnader, og dermed våre kunders kostnader nede, sier han.

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery vil ikke gå inn på detaljer i forhandlingene så lenge de fortsatt pågår, men understreker overfor Filter Film og TV at han håper det blir en løsning før tv-skjermene går i svart.

– Er det ikke mulig å gjennomføre disse forhandlingene uten å holde halve det norske tv-publikummet som gissel?

– Grunnen til at vi går ut og gir beskjed om dette nå, er nettopp at vi forstår at det får store konsekvenser for mange dersom det ikke blir enighet om en ny avtale. Det vil ramme både seerne, kundene og det norske produksjonsmiljøet. Men når det er to parter som forhandler vil det noen ganger komme til et punkt der man ikke blir enige. Som sagt håper vi fortsatt på en løsning før søndag, sier Skoland.