Det har neppe gått noen hus forbi at det er klart for en ny film basert på det inneværende tiårets store bokfenomen, de erotiske «Fifty Shades»-romanene til E. L. James.

Tirsdag ble den første «Fifty Shades Darker»-traileren sluppet på alle tenkelige plattformer, og det er tydelig at studioets strategi med å lekke forholdsvis lite bilder fra filmen har bidratt til å pirre nysgjerrigheten: Traileren ble spilt av hele 114 millioner ganger i løpet av 24 timer, hevder studioet Universal overfor The Hollywood Reporter.

Det er ny verdensrekord. Den forrige ble satt i fjor, da trailer nummer to til den første Star Wars-filmen på ti år, «The Force Awakens», ble sett av 112 millioner det første døgnet.

Jamie Dornan og Dakota Johnson er tilbake som Christian Grey og Anastasia Steele i filmen, som det sies lener seg mer mot thriller-sjangeren enn den første filmen, som kom i 2015.

På tross av mildt sagt lunkne anmeldelser ble «Fifty Shades of Grey»-filmen forutsigbart nok en monumental suksess på verdensbasis, men gikk ikke fullt så bra i Norge som Universal trolig håpet på.

Den åpnet godt med over 140 000 i salene den første helga, men jungeltelegrafen var ikke nådig og til slutt ble den bare det årets sjuende best sette, bak blant annet «Minions», «Bølgen» og – nettopp – «The Force Awakens», på tross av at sistnevnte hadde premiere så seint som 16. desember.