Heseblesende katastrofeaction og gruoppvekkende tsunamiscener fra trang, norsk fjordarm viste seg å være selveste gullfuglen i det norske kinomarkedet – over 800 000 solgte kinobilletter for «Bølgen» i fjor sier sitt.

6. mars skal Kristoffer Jones/Ane Dahl Torp-filmen prøve seg i katastrofefilmens hjemland. Distributøren Magnolia Pictures, som tidligere har løftet fram filmer fra sørafrikanske «District 9» og svenske «La den rette komme inn» til norske «Trolljegeren» på det amerikanske markedet, kjøpte rettighetene til «Bølgen» i høst.

Og nå er den amerikanske filmplakaten klar:

wave-poster-crashes

Kristoffer Joners lille rolle i Alejandro G Innaritus Golden Globe-suksess «The Revenant» er, som man kunne forvente, ikke nok til å berge geolog-heltens ansikt på plakaten. Her er alle skuespillere skrellet vekk til fordel for det som vel er filmens egentlige stjerne – vannmassene. Dramatisk foreviget nanosekundet før de smeller inn i det (i filmen) ulykksalige Geiranger hotell.

«Et enkelt, men stemningsfullt design som bringer tankene til de splashy filmplakatene fra katastrofefilmens barndom», er dommen fra nettstedet The Arrow in the Head, som fortsetter sin artikkel med å misforstå fullstendig, anta at bygningen er et sykehus og ralle i vei om symbolikk, naturens ondskap og menneskenes godhet.

Filmen lanseres både på video-on-demand og kino i USA. Det er usikkert hvor mange kinoer som faktisk setter den opp, men produsentene i Fantefilm har snakket om en lansering av «betydelig størrelse». Her er den internasjonale traileren, som ikke i like stor grad som plakaten skiller seg fra promo-materialet vi bli servert her hjemme i høst:

Anmelderne er, i USA som her hjemme, av litt varierende oppfatning. The Hollywood Reporter og Screen Daily var ganske positive, Variety litt mer surmaget i tonen. IMDBs brukergenererte score ligger på 6.7 av 10.

For regissør Roar Uthaug har katastrofefilmen og ikke minst dens visning på den prestisjetunge filmfestivalen i Toronto i fjor uansett gitt bra uttelling: Han har fått jobben med å lage «Tomb Raider»-reboot av Warner/MGM.