«James Bond»-serien er ikke fremmed for å la sine sponsorer ha et og annet å si for filmens manus. Det er desto mer sant for det visuelle.

Det nederlandske ølmerket Heineken, for eksempel, punget ut over 250 millioner kroner – nesten en tredjedel av produksjonsbudsjettet til «Skyfall» – for at den hemmelige agenten skulle bli sett med en duggfrisk, grønn ølflaske i filmen.

Og så har vi denne Mondeo-reklamen fra «Casino Royale», selvfølgelig:

Det er bare to av mange eksempler på kommersielle produkter som får posere med Bond, enten i selve filmen eller i en ekstern reklamekampanje. Produktplassering blir en stadig mer vanlig måte å finansiere filmer – til den grad at en hel film kan ta utgangspunkt i et enkelt produkt.

SkyfallHeineken

I forbindelse med et budsjettmøte for den indiske jernbanen, har tidligere jernbane-minister Dinesh Trivedi snakket ut om en annen form for produktplassering som nesten kom med i «Skyfall».

Filmens åpningsscene, som kulminerer i et basketak på taket av et kjørende tog, er satt til Tyrkia i den ferdige filmen. Først forhandlet de derimot med Trivedi om å filme sekvensen i India, skriver Hollywood Reporter.

– Jeg hadde tre forbehold, sier Trivedi, og forklarer:

– At de ikke viser at passasjerer i India sitter på taket av togene; at det ikke skal være fare for ulykker under opptak; og at James Bond vil være en ambassadør for den indiske jernbanen.

Det siste, som visstnok var ment som en spøk, innebar at 007 måtte si: «Den indiske jernbanen er sterkere enn James Bond».

Ifølge Trivedi godtok produsentene det andre og til og med dette tredje punktet. Men de ville ikke gå med på at de ikke fikk ha folk oppe på togene, fordi det var hele poenget med scenen.

Ministeren nektet fordi han ikke ville at filmen skulle «vise oss i dårlig lys». Selv om takpassasjerer allerede er forbundet med landet.

Skal det først fanges på film, vil han at det gjøres som dette: