Med sine to forrige spillefilmer viste den nederlandske fotografen og regissøren Anton Corbijn ganske tydelig hvor han kommer fra.

Bakgrunnen som bandfotograf og musikkvideoregissør for storheter som Depeche ModeU2, Nirvana, Metallica og R.E.M. ga unektelig god drahjelp til hans første spillefilm, «Control», om det trøblete og altfor korte livet til Joy Division-vokalisten Ian Curtis.

Hans andre film, «The American» med George Clooney som lavmælt leiemorder i eksil, var en stilsikker og vakkert filmet minimalistisk (noen vil mene litt kjedelig?) thriller – slik man kanskje kunne forvente av en estetisker som Corbijn.

Men sin tredje film fortsetter Corbijn ned løypa han begynte å tråkke opp med «The American». «A Most Wanted Man» er basert på John Le Carré-thrilleren med samme navn. Basert på den første traileren fra filmen vil sluttresultatet godt mulig kunne sidestilles (i hvert fall stilmessig) med Tomas Alfredsons nylige visjon av Le Carré-boka «Tinker Tailor Soldier Spy».

I «A Most Wanted Man» følger vi som kjent Philip Seymour Hoffman som den tysk etterretningsfyren Günther Bachmann, som åpenbart nærer en god porsjon paranoia under panseret. En ung eksfange ankommer Tyskland og Hamburg, og Bachmann aner terror-ugler i mosen.

Le Carré-boka er løselig basert på den tysk-tyrkiske Guantanamo-fangen Murat Kurnaz‘ sanne historie «Fem år av mitt liv : en beretning fra Guantanamo». Etter at han ble sluppet fri i 2006, fikk han vite at tyske myndigheter hadde visst at han var uskyldig helt siden 2002, men at de ikke ønsket ham tilbake til landet.

Med på rollelista er også bra folk som Willem Dafoe, Robin Wright, Rachel McAdams og Daniel Bruhl. Gjennomgangstonen for filmen virker temmelig dyster og godt dynket i angst og mistanker – et miljø disse skuespillerne tilsynelatende vet å boltre seg i.

Den første traileren i toppen her er visstnok ment brukt i salgsøyemed, så vi kan nok forvente en hakket mer «uptempo» versjon nærmere lanseringen i Storbritannia i november – og sikkert også til USA-lanseringen når filmen blir snappet opp der.

Her kan du høre Le Carré selv fortelle litt om boka si: