Den norske thrilleren «Amnesia» har ikke engang hatt kinopremiere her til lands (det skjer først fredag), likevel er rettighetene til en amerikansk nyinnspilling allerede i ferd med å bli solgt.

Kjøperne er Espen Sandberg og Joachim Rønning, regissørene bak «Kon-Tiki» og den kommende «Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales».

– Dette er en historie vi mener kan ha stort internasjonalt potensial, skriver regissørene i en tekstmelding til Filter.

«Amnesia» med Pia Tjelta og Christian Rubeck er en psykologisk thriller, skrevet og regissert av Nini Bull Robsahm. Den handler om Kathrine og hennes dominerende forfatterkjæreste Thomas, som drar på ferie til en øde øy.

Forholdet deres er i full oppløsning, og under en krangel faller Thomas og slår hodet sitt. Dette får uante konsekvenser og setter i gang et sykelig maktspill mellom de to.

Regissør Bull Robsahm forteller at prosessen med salget av rettighetene har gått fort.

– De kontaktet meg første gang for et par uker siden, og spurte om jeg var interessert. For meg er det helt fantastisk, og det beste som kunne ha skjedd denne filmen. Jeg hadde drømt om at noen kanskje ville være interessert i å lage en ny versjon, men at det ble to Oscar-nominerte regissører, som attpåtil er norske, er helt fantastisk, sier Bull Robsahm til Filter.

Regissør Nini Bull Robsahm.
Regissør Nini Bull Robsahm.

Rønning og Sandberg holder for tiden med på «Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales» for Disney, og mye kan skje i løpet av de to årene det tar før den er ferdig sommeren 2016. Men de to har i hvert fall et ønske om å regissere den selv, ifølge Bull Robsahm.

– «Amnesia» er en thriller som bygger på et veldig spennende konsept. Nini Bull Robsahm har skrevet en original og gripende historie. Vi vet det vil være en enorm interesse for å gjøre en remake av filmen i Hollywood – og vi ønsker å være med å løfte den frem, skriver regissørene.

Bull Robsahm har planer om å reise til Los Angeles straks etter den norske premieren for å spikre de siste detaljene, og føler ingen store kreative kvaler med å la andre regissører lage film av hennes historie.

– Jeg har jobbet så utrolig hardt med denne filmen i mange år, og føler meg egentlig ferdig med den. Jeg har tatt filmen i en litt europeisk retning, og det vil bli utrolig morsomt å se hvordan andre kunne gjort andre grep med den, og med et større budsjett. Jeg stoler uansett veldig på dem, og oppfatter dem som respektfulle, inkluderende og veldig, veldig dyktige, sier hun.

Produsent Kjetil Omberg i Tappeluft Pictures forteller at det er ikke er uvanlig at amerikanske produsenter ønsker å skaffe seg remake-rettighetene til norske filmer, men at det ofte ikke blir noe av. Derfor har Tappeluft kun sagt ja til én forespørsel om nyinnspilling tidligere, da kanalen Showtime ønsket å lage en engelskspråklig pilot av tv-serien «Hellfjord».

– Ofte selger man med rettighetene med opsjon, også blir det aldri noe av – i stedet sperrer avtalen for at det skjer noe mer. Vi har imidlertid veldig troen på at Rønning og Sandberg skal få til noe med «Amnesia». Manuset er godt, det foregår på få locations og vil således kunne være relativt rimelig å lage. En kombinasjon alle produksjonseskap er ute etter, sier Omberg til Filter.

Kommer det en amerikansk versjon av «Amnesia» vil det imidlertid ikke være første gang at en norsk film får en nyinnspilling.

En annen norsk film med diagnosetittel – Erik Skjoldbjærgs «Insomnia» – ble for eksempel nyinnspilt av Christopher Nolan i 2002.

Nils Gaups «Hodet over vannet» ble til «Head above Water» med Cameron Diaz og Harvey Keitel i 1996.

Og i 2007 fikk «Veiviseren» en ganske annen variant via «The Pathfinder» med Karl Urban i hovedrollen.

Samtidig finnes det også eksempler på film- og tv-rettigheter som er solgt, men aldri realisert – FOX tv har for eksempel sittet på rettighetene til å lage en amerikansk variant av «Dag» en stund, mens «Elling» har vært forsøkt gjort til film i Hollywood i en årrekke.