Fine anmeldelser, langhelgpremiere på statskanalen og Ingar Helge Gimle til tross: Mammon sesong to er så langt en seertallsmessig nedtur for NRK.

Det var i hvert fall inntrykket vi fikk av nettavisene mandag, som gjenga et seertall på 692 000 seere for premiereepisoden på god, gammeldags lineær-tv. Da Jon Øigardens grave- og ishockeyjournalist først dukket opp på skjermen i januar 2014, var det til sammenlikning 997 000 som tunet inn.

Har slike sammenlikninger noen verdi? Eller har streaming og opptaks-seeing vokst så mye på de to årene som er gått at det blir som å sammenlikne steinalder og middelalder, som Medier24 spekulerer i? Unge lovende skal ha hatt en tredjedel av seerne sine på web; siste sesong Paradise Hotel en halvpart.

Tirsdag kan vi nok slå fast at Mammon 2 nok aldri kommer til å nå ratingen til førstesesongen (det skjer da også meget unntaksvis – nyhetens interesse osv).

Men allerede tirsdag er seertallet steget til 775 000. 46 000 har nemlig streamet premiere-episoden på nett, mens 37 000 har sett den i opptak etter at tallene for premieredagen søndag var summert, opplyser medieforsker Håkon Lund Sørensen i NRKs analyseavdeling til Filter film og tv.

– Og det vil sannsynligvis øke ut over uka, sier han.

Frafallet er dessuten minimalt: Episode 2 ble sett av 689 000 mandag kveld, og er i skrivende stund streamet av 20 000.

Vår høyst premature konklusjon blir derfor at Mammon 2 er mindre populær enn eneren, som skal ha endt med et gjennomsnittlig seertall på alle plattformer på 1,2 millioner. Men det er ikke fullt så galt som de første tallene kunne tyde på.

– Som vi har sett på en del dramaserier de siste årene, forskyves stadig mer av seingen både i tid og til nye plattformer. Men for en serie som Mammon er det fortsatt slik at majoriteten ser førstegangspubliseringen live. En stor del av befolkningen som konsumerer drama gjør det lineært, sier Håkon Lund Sørensen.

Selv i vår tid må du faktisk enten til barne-tv eller tenåringsserien Skam for å finne programmer som blir sett av flere på nett enn på linær-tv.

Men TV- og radiosjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat påpeker at den første sesongen av Mammon hadde en «ekstrem oppslutning» og at det på tross av en nedgang på 30 prosent er veldig bra å nå nesten 700 000 lineært.

– Det er vanskelig å si noe helt klart om hvorfor seertallene er ned, men jeg ser at spesielt målgruppen 30-39 år har hatt en betydelig nedgang, sier han.