I slutten av februar er det filmfestival i Berlin. Da har åtte nøye utplukkede serieskapere fått en gylden mulighet: Åtte minutter taletid foran en eksklusiv forsamling beslutningstakere i europeisk og amerikansk tv-bransje. Det kan brukes til å friste koprodusenter, distributører og tv-kanaler til å investere penger slik at deres siste serieidè kan bli en realitet.

Og en av de åtte er Gjermund Stenberg Eriksen, mannen som skapte Emmy-belønnede «Mammon». Sammen med Helena Nielsen («Aber Bergen», »Black Widow») har han skrevet «Furia», en ny tv-serie som følger etterforskningen av et høyreekstremt miljø med forgreininger til flere europeiske land.

Gjermund Stenberg Eriksen

Kransekakas kulminasjon er at Roar Uthaug, mannen bak en av Norges største kinosuksesser i «Bølgen» og om kort tid premiereaktuell med sin første Hollywood-film, «Tomb Raider», er med som konseptualiserende regissør.

– Det er en thrillerserie om to politifolk som må leve i noen andres ID for å infiltrere høyreekstreme miljøer i Europa. Roar har jeg hatt lyst til å jobbe med siden før jeg så «Bølgen», og ble kjent med ham da han hadde regi på Istanbul-delen av «Mammon 2». Jeg har ekstrem tro på hans kombinasjon av menneskelig drama og thriller. Å jobbe med ham er selve ønskedrømmen som går i oppfyllelse, og jeg har både smisket og innyndet meg for å få det til, sier Eriksen.

Sjefen for det hele er Håkon Briseid i Monster Scripted, en av landets mest erfarne tv-dramaprodusenter med bakgrunn fra seersuksesser som «Halvbroren», «Nobel» og «Unge Lovende». De to sentrale hovedrollene – en kvinne og en mann – er umulig å besette på et så tidlig tidspunkt i prosessen, men Eriksen bekrefter at det har vært kontakt med norske skuespillere som står på toppen av hans liste.

Det har også vært samtaler med norske tv-kanaler som ikke kan identifiseres foreløpig.

– Vi har lovet dem en norsk Jason Bourne. Så lista kan ikke ligge høyere. Det måtte være hvis man lovet en norsk Carrie Matheson fra «Homeland», sier Eriksen. 

Han sier han fikk ideen til serien, som er titulert «Fury» når den pitsjes i utlandet, i 2014, og da som respons på høyreekstreme terrorhandlinger som fant sted i Norge noen år tidligere.

– Det som trigget det var ønsket om å behandle tematikken som fiksjon, der mange andre tar true crime-varianten. Jeg tror det er plass for en slik fiksjonsserie, som har med mange av de samme elementene, men et utfall publikum ikke kjenner, sier serieskaperen.

Konseptskisse for «Furia».

At handlingen flytter seg mellom flere europeiske stater, mener han er mer naturlig enn det motsatte ville være.

– Serien begynner i Norge, men får etterhvert europeiske episoder. Den handler om at en høyrepopulistisk vind blåser over kontinentet, der den først går over i fremmedfrykt og høyreekstreme meninger, før den ender med høyreekstrem vold – altså terror. Lista over land som ikke har disse utfordringene er kortere enn den som har dem for å si det slik. Og det er nok også noe av årsaken til at vi slipper til på Berlinalen: Tematikken er veldig i tiden, sier Eriksen.

– Hvordan griper man det an når man har åtte minutter til å overbevise de som sitter med pengene?

– Det er egentlig tre strategier å velge mellom: Du kan pitsje karakteren og fortelle hva den skal gjennomgå, du kan pitsje set-upen, altså i praksis hva den første episoden går ut på; eller du kan snakke om en større visjon, hvilken tematikk du vil bearbeide. Det man for all del ikke må velge, er alle tre. Men jeg tar to av dem, og pitsjer både episoden og karakteren, sier han.

– Har Emmy-prisen vært medvirkende til at du får komme?

– Det vet bare Berlinalen. Men jeg tror ikke det er noen ulempe å ha fått en Emmy.