Spennende nyheter fra USA i dag (som faktisk også førte til et dropp i Netflix-aksjeverdien): HBO tar skrittet og blir en fullverdig Netflix-konkurrent til neste år.

Det gjør de ved å annonsere nyheten om at amerikanske kunder – fra en gang i 2015 – skal kunne abonnere på en HBO-nettjeneste, uten at de trenger å ha noe kundeforhold til en kabel-tv-operatør (per i dag har nettjenesten HBO GO kun vært tilgjengelig for kunder som også er tv-abonnenter).

Mange har ønsket seg dette lenge, da flere og flere har sluttet å betale for dyre tv-pakker og nøyer seg med bredbånd.

– Dette er en stor og voksende mulighet som vi er nødt til å utforske. Det er på tide å fjerne alle barrierer overfor alle som ønsker seg HBO. Så, fra 2015 vil vi lansere en egen HBO-tjeneste i USA, uttalte HBO-styreformann Richard Plepler under en presentasjon for Time Warner-investorer i formiddag.

Han pekte på at det nå er 10 millioner amerikanere som har bredbånd, men står uten tv-abonnement.

– Alt i alt er det 80 millioner hjem som ikke har HBO. Vi vil bruke alle midlene vi har for å nå dem, sa Plepler.

Norske konsumenter som har «kuttet kabelen» og kastet tv-dekoderen ut vinduet har på en måte vært heldige, siden vi har hatt HBO Nordic (Filmnet har også noe HBO-innhold i tillegg til NRK nett-tv).

Samtidig har også HBO Nordic fått mye kjeft for en ustabil teknisk løsning som mangler mye funksjonalitet.

For oss utenforstående virket det som om tjenesten ble noe hastig lansert høsten 2012. Tjenesten var deleid av Parsifal Nordic Holding, men de solgte seg ut til Home Box Office Nordic Investments i fjor – et selskap som har direkte forbindelser til amerikanske HBO.

Så – her er tanken: Kan Norden ha vært et testmarked før HBO nå ruller ut i flere markeder? Plepler nevnte faktisk HBO Nordic under presentasjonen sin i dag, og sa at tjenesten hadde fungert bra «etter å ha overkommet noen få hindre på veien».

Samtidig sa han også at en ren internettbasert HBO-tjeneste også var på vei ut i andre land, i tillegg til Norden og USA.

Det ville jo vært veldig merkelig om de lanserte tjenester med ulik teknisk plattform i alle disse markedene, og vi krysser fingrene for en eneste stor global HBO-tjeneste som er en del mer avansert og stabil enn den HBO Nordic opererer med nå.

En relansering, rett og slett. En global teknisk plattform ville også effektivisert distribusjonen – i dag er jo for eksempel HBO GO i USA på Apple TV og Playstation, mens HBO Nordic ikke er det.

Så får vi se om vi får ønsket vårt oppfylt.

Det blir også spennende å se hvordan Netflix reagerer på nyheten om HBOs strategiendring. Selv om HBO inntil nylig ikke anerkjente Netflix som en konkurrent, har Netflix vært soleklare på at HBO er en rival:

– Målet er å bli HBO raskere enn HBO kan bli oss, sa Netflix’ innholdssjef Ted Sarandos til GQ i fjor.

Det er i det hele tatt gøy å være tv-seer med internett-preferanse om dagen, og bedre skal det bli. I slutten av september annonserte Bonnier (som eier C More) at de vil komme med en fornyet satsing på strømming. Bonnier eier Filmnet i dag, og tilbyr C More Play til betalkanalens tv-abonnenter.

– Man kan si at det blir et Viaplay i Bonnier-drakt. Vi jobber med det nå også får vi komme tilbake med mer eksakte detaljer senere, sa Bonnier-sjef Tomas Franzén til Dagens Media.