Den nye digitale mediehverdagen er her. Vi ser store endringer i måter folk konsumerer nyheter og innhold på, og vi i bransjen er nødt til å tilpasse oss dette. Det er kanskje mange utfordringer, men det er også like mange muligheter. Vi i Filter pleier å si at «en utfordring er mulighetens anledning»! Det er godt sagt synes vi, vi tror det var Winston Churchill som sa det.

«En utfordring er mulighetenes anledning!» – Winston Churchill (?)»

Mediebransjen er heldigvis en barmhjertig bransje som tilgir feil og hjelper deg opp når du er nede, og fyller deg opp med ekte glede. Derfor arrangeres det til stadighet k0nferanser for oss i media så vi kan hjelpe hverandre og støtte hverandre.

Denne uken deltok vi i Filter på et utrolig spennende konferanse om digitale medier med spesielt fokus på strømmetjenester. På konferansen var det mange topper i mediebransjen, kjendiser og en rekke fiktive monstre fra litteratur- og filmhistorien.

Hele konferansen ble åpnet av initativtaker for hele messen, Sir Edward Streaming. Han åpnet hele konferansen med et ektefølt cover av Robbie Williams «Feel» til stor begeistring fra deltakerene i salen.
Hele konferansen ble åpnet av initativtaker for hele konferansen, Sir Edward Streaming. Han åpnet hele konferansen med et ektefølt cover av Robbie Williams «Feel» til stor begeistring fra deltakerene i salen.

Det var flere spennende taler på konferansen, og mange av talerene var ikke redde for å komme med sterke meninger fra podiet.

«Det blir stadig mer vanlig å streame!» hevdet første taler opp på podiet, Godzilla.
«Det blir stadig mer vanlig å streame!» hevdet første taler opp på podiet, Godzilla.
«Det er en vanlig misforståelse at ingen ser på tv lenger. Faktisk er tallene for såkalt «linneær tv» relativt stabile!», hevdet neste taler ut, King Kong.
«Det er en vanlig misforståelse at ingen ser på vanlig tv lenger. Faktisk er tallene for såkalt «linneær tv» relativt stabile!», brølte neste taler ut, King Kong.

Etter de største talene var det tid for mingling blant konferansedeltakerene. Det var ikke helt enighet om hvor bra nye digitale medier og strømmetjenester var, men det SKAL være litt temperatur når man diskuteter slike ting! Jeg vil faktisk gå så langt som å si at om konferansedeltakerene ikke fysisk sloss under en diskusjon av digitale medier og den nye digitale mediehverdagen, ja da har konferansen gjort en så dårlig jobb at de like gjerne kan gå å henge seg! Ja, det er kanskje stygt sagt, men det er desverre slik det har blitt nå som alt er på INTER-NETT!

«Kva for nokre av desse tenestene kan køyrast på Linux? Eg har ikkje funne ein teneste enda som ikkje krevar Silverlight med DRM på desktop, og då kan eg bare gje opp å få køyrt det på Linux.» Sier Alien idet han stormer skuffet ut av konferansen
«Kvifor er det ikkje nokon av straumetenestene som kan køyrast på Linux? Eg har ikkje funne ein teneste enda som ikkje krevar Silverlight med DRM på desktop, og då kan eg bare gje opp å få køyrt det på Linux. Bra jobba!» Sier Alien sarkastisk idet han stormer skuffet ut av konferansen. «Etter en treig start har faktisk Viaplay begynt å komme seg!» Skriker Dracula til de fremmøtte journalistene.

Dagen ble avsluttet med at pressen fikk anledning til å stille et par spørsmål til en gås med briller. Etter at vi hadde tilkalt politiet som fikk jaget vekk gåsen etter en lang skuddveksling, ble den ekte gåsa fraktet frem på podiumet og slaktet. Så fikk endelig pressen lov til å stille et par spørsmål til mannen som hadde slaktet gåsa.

«Er det noen av disse tjenestene som legger ut «Big Bang Theory» og «Modern Family» rett etter de blir sendt i USA? Noe annet er igrunn uinteressant.» Sa Frankensteins monster da det ble åpent for spørsmål fra pressen.
«Er det noen av disse tjenestene som legger ut «Big Bang Theory» og «Modern Family» rett etter de blir sendt i USA? Noe annet er igrunn uinteressant.» Sa Frankensteins monster da det ble åpnet for spørsmål fra pressen.

Vi i Filter har fått mange nye ideer og spennende impulser etter å ha deltatt på denne konferansen. Vi ser klare tendenser i bruken av nye digitale medier, og gleder oss til å ta flyet tilbake til Filters hovedkvarter på Malta for å bruke det vi har lært!

Sjubidubidu!