Filmfest Oslo ble lansert med et brak i fjor, og hadde håp om å bli hovedstadens neste filmfestivalflaggskip – med et ambisiøst program og stjernebesøk i form av Ben Kingsley.

Så endte det hele dessverre i krangling og en offentlig skittentøyvask, som vi ikke skal bruke særlig mer tid på. For festival blir det i år også (fra 1. til 3. mars), og selv om programmet i år blir noe mer beskjedent er det flere godbiter å få med seg.

Rett før helgen ble programmet sluppet, og her er noen av høydepunktene – sett med våre mandagstrøtte øyne:

«Stories We Tell» (dir.: Sarah Polley)

Visstnok en helt sensasjonell dokumentar, som vi har gledet oss til siden den ble vist til glimrende kritikker i Venezia og Toronto i fjor høst.

Regissør Sarah Polley («Away from Her», «Take this Waltz») har laget en film om foreldrenes komplekse forhold, om sitt eget opphav – og om hvem som har eierskap til historie og minner. Låter kanskje ikke kjempesexy, men filmen er visstnok spennende og gripende som en thriller. Får ordinær kinodistribusjon 22. mars.

Safety Not Guaranteed (dir.: Colin Trevorrow)

Denne så vi faktisk i Cannes i fjor, og «Safety Not Guaranteed» er en skranglete publikumsvinner med mye hjerte og et kreativt plott.

Audrey Plaza spiller en journalistlærling hvis oppdrag er å oppsøke en eksentrisk type (Mark Duplass) som har annonsert i avisa etter noen som kan bli med ham på en tidsreise. Er han bare gal, eller ligger det noe reelt bak?

Regissør Trevorrow ble faktisk nevnt som en aktuell kandidat til å regissere den neste «Star Wars»-filmen etter denne. Bare sprøyt, såklart, men det sier likevel noe om nerdeentusiasmen for filmen. Blir trolig ikke satt opp for ordinær kinodistribusjon i Norge.

Pitch Perfect (dir.: Jason Moore)

«Glee» møter «Bridesmaids»? Det er i hvert fall sjelden såpass brede amerikanske komedier rettet mot et tenåringspublikum er så gode som «Pitch Perfect».

Selv om mange halvgamle menn på vår alder sikker kommer sikkert til å skremmes bort når jeg nevner at filmen følger to rivaliserende acapellagrupper som synger versjoner av Blackstreet og Ace of Bace, lover jeg at du gjør deg selv en bjørnetjeneste om du nekter deg denne. Anna Kendrick er strålende i hovedrollen, men Rebel Wilson stjeler showet.

Eventyrland (dir: Arild Østin Ommundsen)

Jenny slipper ut fra fengsel etter å ha sonet en drapsdom, og nå drømmer hun om en ordnet tilværelse. Med jobb og hjem, og med omsorgen for datteren Merete (Iben Østin Hjelle). Det skal vise seg å bli mye mer komplisert enn hun både ønsker og tror.

Regissør Arild Østin Ommundsen har laget flere store produksjoner etter debuten med «Mongoland», men er nå tilbake i lavbudsjettmodus.

Kapringen (dir.: Tobias Lindholm)

Dansker kan film, ass. «Kapringen» er en dramathriller med en forsøksvis realistisk tone, som blir kidnappet av somaliske pirater før den når sitt mål i havnen i Mumbai. Filmen går tett på i forhandlingene og den ekstremt spente situasjonen som følger.

Regissør Tobias Lindholm har blant annet skrevet kinoaktuelle «Jakten», flere episoder av «Borgen», og er åpenbart en uhyre talentfull fyr. «Kapringen» får også ordinær kinodistribusjon seinere i mars.

 

….du kan også få med deg:

* Brian De Palmas «comeback» (eller ikke), den erotiske thrilleren «Passion» med Noomi Rapace og Rachel McAdams.

* Den mye omtalte, svært eksentriske og artige «Holy Motors», fra Leos Carax.

* Lena Dunham-skrevne «Nobody Walks» (som vi omtalte her).

* Den norske storfilmen «Victoria», som blir festivalens åpningsfilm.

* Indiehygge med «Ruby Sparks».

Hele programmet finner du her.