For tre uker siden startet innspillingen av oppfølgeren til kassasuksessen og Amanda-vinneren «Bølgen» fra 2015 (som vi sikkert spoiler litt med denne saken).

I «Skjelvet» tar produksjonsselskapet Fantefilm nok en gang tak i et plausibelt geologisk skrekkscenario: Et kraftig jordskjelv i Oslo-feltet; innsynkingen i jordskorpen som omfatter alt mellom Brumunddal i nord og Langesund i sør (altså ganske mye, og ikke minst ganske mange).

Også rollefigurene er de samme: Geologen Kristian (Kristoffer Joner), hans kone Idun (Ane Dahl Torp) og deres sønn, spilt av Jonas Oftebro.

– Men mer enn en oppfølger liker jeg å tenke på filmen som en «sesong 2». Nå starter en ny fortelling med mennesker man bryr seg om, og et dypdykk i hvordan det de har opplevd har påvirket dem, sier produsent Martin Sundland til Filter Film og TV.

Strever med minner om monsterbølge

Premisset er at hendelsene i forrige film, der familien med nød og neppe overlevde et fjell-ras og en monsterbølge i den trange Geirangerfjorden, har satt sine spor i rollefigurene.

– Det var et spennende utgangspunkt å gripe fatt i: Hva har en så stor katastrofe gjort med Idun og Kristian – kanskje særlig sistnevnte, som var så tett på det, og nok føler at han burde slått alarm tidligere og reddet flere mennesker? I starten av «Skjelvet» møter vi dermed noen mennesker som ikke har det så lett, og som har gått litt forskjellige veier, røper produsenten.

– Kristian er fortsatt i Geiranger og strever voldsomt med det som skjedde for tre år siden. Idun har forsøkt å komme seg videre, og tatt med seg barna til Oslo. Vi følte vi ga dybde til karakterene ved å gå i den retningen, sier Sundland.

I helga møtte sentrumstrafikanter i Oslo veisperringer flere steder idet crewet gjorde opptak på veier og i tunneler. I dag filmes det scener på Oslo Plaza, og om halvannen uke går turen til Praha. Her skal det jobbes helt til midten av desember med effekt-tunge scener som krever egnede studiofasiliteter.

Ane Dahl Torp under innspilling av en scene på operataket. Fantefilm/ Nordisk Film Distribusjon

Strekker seg

Ikke minst Joner snakket mye om de fysiske utfordringene «Bølgen» bød på, sånn som å måtte bedrive rolletolkning uten oksygentilgang (eller undervannsscener, som det også kalles). Også denne gangen får de erfarne skuespillerne kjørt seg.

– Vi har hvertfall to som blir utsatt for nokså heftige prøvelser, men det kan hende det er litt andre prøvelser enn de måtte gjennom i «Bølgen». Jeg vil si at skuespillernes strekker seg til det ytterste av hva som er mulig, på samme måte som vi gjør det med teknikk og visuelle effekter, for å lage såpass stort filmeventyr som dette, sier Sundland, som kaller filmen «en av de mest spektakulære produksjonene i norsk filmhistorie» i et presseskriv som ble sendt ut i dag.

Foranledningen for det er ikke bare at innspillingen er i ferd med på wrappe i Norge – men at dagens dato har en spesiell betydning for filmen. Det var nemlig den 23. oktober i 1903 at Oslo sist ble rammet av et jordskjelv med slik styrke som skjelvet i «Skjelvet». 

Det målte trolig 5,4 på Richters skala, og førte flere steder til tilløp til panikk og betydelige skader på bygninger. Maleren Edvard Munch beskrev det i et brev til sin tante noen dager etter:

– Det er svært interessant historie, som jeg selv ikke kjente til før jeg leste om den for noen år siden, enda jeg har bodd hele livet i Oslo. Folk trodde dommedag var kommet. Og sjansen for at det kan skje igjen er tilstede. Det er et ganske skremmende tankespill, sier Martin Sundland.