Paul Thomas Andersons etterlengtede «The Master» kommer omsider til Norge 22. februar – noen dager før den slippes på dvd/Blu-ray i USA. Så får vi håpe, da, at fansen av filmskaperens tidligere arbeider som «There Will Be Blood» og «Magnolia» unngår fristelsen til å laste ned ulovlig, og kommer seg på kino eller bestiller filmen på import i stedet.

Anderson er imidlertid i full gang med sin neste film, «Inherent Vice», som er en filmatisering av Thomas Pynchons roman ved samme navn fra 2009.

Nå melder Cigarettes & Red Vines at innspillingen kan starte allerede i april, noe som trolig betyr at vi slipper å vente de fem årene det tok mellom «Punch-Drunk Love» (2002) og «There Will Be Blood» (2007), og mellom sistnevnte og «The Master».

Paul Thomas Anderson på settet til «There Will Be Blood» sammen med Daniel Day Lewis.

Jeg har ikke lest «Inherent Vice» selv, men har forstått at det er en ganske enkel detektivhistorie (til Pynchon å være), satt i et marihuanainnrøyket miljø i California på tidlig 70-tall. Joaquin Phoenix (bildet øverst) skal ha hovedrollen (etter at Robert Downey jr. takket nei), mens Charlize Theron visstnok er aktuell for en annen stor rolle.

Stas!

Men vi er ikke helt ferdig med «The Master» ennå. Filmen er en av vårens etterlengtede for vår del – og vi har vært solgt siden de første promoklippene dukket opp i fjor sommer.

I kunstnerisk forstand var «The Master» en brukbar suksess, med en Rotten Tomatoes-score på 86 prosent og tre Oscar-nominasjoner i skuespillerkategoriene.

Med tanke på inntjening, derimot, har filmen vært en liten katastrofe. Den har foreløpig ikke tjent inn produksjonsbudsjettet sitt på 30 millioner dollar, og kommer trolig til å gå med et betydelig tap.

I sommer skrev vi at Universal tidligere hadde stoppet «The Master», da de mente den var for risikabel. Siden ble prosjektet reddet av milliardærarvingen Megan Ellison, datter av Oracle-skaper Larry Ellison, som spyttet inn penger via sitt produksjonselskap Annapurna Pictures.

I USA ble filmen distribuert av Harvey Weinstein og The Weinstein Company, og i et ferskt intervju med Deadline tar Weinstein selvkritikk for at filmen ble promotert feil.

Det er interessant, særlig siden regissør Paul Thomas Anderson fikk klippe sammen sitt eget promomateriale – og mye av det var ganske kryptisk.

– Jeg kunne trolig ha markedsført filmen bedre. Jeg skulle ha forberedt publikum. Vi hadde en god åpning, men jeg tror publikum hadde vanskeligheter med filmen og trengte å bli holdt litt i hånden. Jeg var så fascinert av filmen selv, så jeg trodde ikke publikum ville ha den typen vanskeligheter. Kanskje ville jeg ha gjort Paul en større tjeneste ved å være en djevelens advokat snarere enn lederen av heiagjengen. Jeg funker ofte bedre som djevelens advokat. Men jeg tror filmen vil stå seg og få et langt liv, sier Weinstein.

Harvey Weinstein er for øvrig kjent for å kreve kreative endringer fra filmskapere, og var tidligere kjent som Harvey Scissorhands – nettopp for hans trang til å ville klippe om filmene han jobbet med. For eksempel er det en kjent sak at han ønsket å klippe bort skjære-av-øret-scenen i «Reservoir Dogs».

Kanskje har Harvey blitt mildere med årene? Det er for eksempel lite trolig at han ba Quentin Tarantino klippe noe særlig i «Django Unchained», som er to timer og tre kvarter lang.

Weinstein sier han først og fremst er lei seg på vegne av Megan Ellison for at «The Master» ikke gikk like godt som forventet.

– Jeg mener det er en flott film, og Gud velsigne Megan for at hun har brakt så gode filmer inn i denne verden, sier Weinstein.