Reiselivsorganisasjonen har i dag har sendt kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) et brev der de stiller seg bak det flere i filmbransjen allerede har sagt:

45 millioner kroner til den såkalte insentivordningen er for lite.

I brevet anmoder de kulturministeren «på det sterkeste» om å øke potten i revidert statsbudsjett, og videre neste år.

Matt Damon avspist

Insentivordningen gjør at filmskapere kan få tilbake 25 prosent av utgiftene de bruker når de lager film innenfor Norges grenser, og skal bøte på at det generelt er et høyt kostnadsnivå her. Ordningen ble innført ved nyttår.

Men NHO Reiseliv – som selvsagt vet at høyprofilerte filminnspillinger gjør Norge mer attraktiv som feriedestinasjon – peker i brevet på at det var flere kvalifiserte søkere blant dem som fikk tommelen ned i første tildelingsrunde tidligere i år.

Blant annet ble Matt Damon-filmen «Downsizing» avspist med 4,5 millioner kroner i utgiftsrefusjon, fordi «Snømannen» med sitt digre totalbudsjett stikker av med nesten hele potten.

Matt Damon! Foto: Nicolas Genin, CC
Matt Damon! Foto: Nicolas Genin, CC

«Vi frykter at dette kan gi dårlige signaleffekter til andre potensielle prosjekter som vurderer Norge som innspillingssted», skriver NHO.

Det er det samme som den erfarne linjeprodusenten Per Henry Borch, som jobber med «Downsizing», tidligere har sagt til Filter Film og TV:

– Alle de store filmselskapene vil merke seg at det fort går tomt for penger i Norge. Da vil de heller søke mot land der de vet de får.

Ber om påfyll

Da vi ringer NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold er hun underveis til Lillehammer for å delta på den såkalte Snowballkonferansen om nettopp filmturisme.

– Forrige kulturminister lovte at 45 millioner kroner til insentivordningen bare var en begynnelse, og at når det ble tomt var det bare å fylle på, minner hun om.

– Når det er tomt allerede i januar er det hvertfall på det rene at ordningen er en suksess, og da er det viktig å fylle på med penger. Revidert nasjonalbudsjett kommer i mai, og det er nå rammene legges. Dermed er det bra timing å gjøre dette nå, mens hele Norges reiselivsnæring er samlet for å diskutere filmens muligheter for reiselivet, sier hun.

«Sterk anmodning» fra Kristin Krohn Devold.
«Sterk anmodning» fra Kristin Krohn Devold.

I en pressemelding nevner NHO to eksempler på filmer som bidrar til profilering av Norge:

  • «Birkebeinerne», som er spilt inn i Lillehammer-traktene og solgt til 60 land.
  • Skidokumentarfilmen «Supervention», som ble sett av over 40.000 på kino i 2014 og som har gått svært bra på utenlandske nett-tv-portaler.

– Men det er ikke gitt at filmer som spilles inn her gir en POSITIV profilering av Norge?

– Vi som bor her mener det ikke finnes bedre steder enn Norge, det gjelder både kultur og natur. Så vi har mye større oppside enn nedside, mener NHO Reiseliv-direktøren.

Subsidiering

Det har foreløpig ikke lyktes Filter Film og TV å få en kommentar fra Kulturdepartementet.

Men hei, det finnes selvsagt argumenter mot å bruke mer penger på insentivordning også. Ikke alle synes det er smart å prioritere norske skattepenger på det de oppfatter som subsidiering av lønnsomme amerikanske underholdningsgiganter.

Og nylig ble det kjent at EU-kommisjonen vil granske Storbritannias rundhåndede skatterabatter til Disney for innspilling av Star Wars-filmer i Pinewood-studioet i London – en rabatt som egentlig er rettferdiggjort med at den skal «fremme britisk kultur».

De har vel lagt merke til at det ikke er så mye plumpudding og britpop mellom lasersverdene og romskipene, og at det egentlig dreier seg om konkurransevridende særbehandling.