Prisen på Netflix-abonnementer i USA er i ferd med å gå opp. Nyheten kom ifølge Deadline i et notat til selskapets aksjeeiere som hovedsaklig handlet om at aksjene deres nå tjener 3 cent mer enn forventet.

Netflix-sjef Reed Hastings har ikke gitt noen konkret tallfesting av prisøkningen, annet enn at det er snakk om et hopp på én til to dollar, som vil inntreffe en gang senere dette kvartalet.

– De siste årene har vi forbedret innholdet på Netflix og utvida det, sier Hastings og forklarer at om det skulle fortsette «må vi etter hvert øke prisene litt».

Foreløpig vil prisøkningen kun gjelde nye kunder – gamle kunder vil beholde den nåværende prisen i en stund som takk for å ha vært lojale mot tjenesten.

Denne varsomme tonen fra Hastings er forståelig – prispolitikken bak Netflix er ingen spøk, og selskapet har allerede gått på en stor smell på den froten.

I 2011 la de frem planer om å dele opp DVD-leietjenesten og strømmetjenesten sin i separate abonnementer, til 7.99 dollar hver i stedet for 9.99 samlet.

Ifølge CNet tapte Netflix 77 prosent av aksjeverdien og 800.000 abonnenter i løpet av de fire månedene som gikk før de måtte krype til korset og trekke planene.

Forøvrig kunne BBC i går melde at Netflix nå står for mer enn halvparten av all video som strømmes på  nett.