Vi har fulgte nøye med på HBO Nordic siden den første lanseringen i desember i fjor, og vi har faktisk et oppriktig ønske om at de skal lykkes.

Først og fremst fordi vi både tror og håper at det skal være et marked for denne typen tjenester, som gir tilgang til innhold raskere enn de fleste lineære kanaler kan klare, og selvfølgelig også fordi vi er interessert i det aller meste som HBO lager.

Men HBO Nordic har hatt en vanskelig start med mye berettiget klaging over tekniske løsninger og forretningsmodell.

Nå har svenske MMS gjort en ny undersøkelse over broderfolkets VOD-vaner, som konkluderer med at HBO Nordic fremdeles sliter med å kapre kunder.

68 000 svensker har ifølge MMS «tilgang til tjenesten», mens den daglige rekkevidden (det samme som daglig bruk?) er begrenset til 17 000 kunder.

Til sammenlikning har 864 000 svensker tilgang til Netflix, mens 308 000 bruker tjenesten daglig.

Det er også ganske interessant å se at C More Play (som også har HBO-innhold) er større enn HBO Nordic, med 26 000 daglige brukere. C More Play er jo et tilleggsprodukt, som kabel- og parabolkunder av C More får med på kjøpet.

Undersøkelsen rimer forsåvidt godt med tilsvarende undersøkelser fra Norge, men vi hadde egentlig trodd at HBO Nordic stod noe sterkere i Sverige da tjenesten inntil i høst hadde svenske eiere – pluss at vi trodde at HBO-serier kanskje ville slå bedre an i noe mer urbane Sverige enn i strikke- og hurtigrutelandet Norge.

Så, hva kan HBO Nordic gjøre for å snu denne smått bekymringsfulle trenden?

Vel, vi regner med at alle kluter er satt inn for å forbedre tjenesten og sikre en enda bredere distribusjon (Airplay mirroring-fiks og Xbox-app er blant de siste ukers nyvinninger).

Det blir spennende å se hva nye eiere kan klare på denne fronten. Vil for eksempel HBOs gode forhold til Apple i USA gjøre det lettere å få til en Apple TV-app også for HBO Nordic? Vil de kunne ta med seg velprøvd teknologi fra amerikanske HBO Go også til Norden?

Så følger vi også spent med på hva innkjøpsavdelingen i HBO Nordic foretar seg.

Vårt soleklare råd (uten at vi kjenner hvilke budsjetter HBO Nordic opererer med) er jo å satse knallhardt på kvalitetsserier også utenfor HBO-universet (kanskje droppe det skrale filmutvalget helt), og det ville såklart hjulpet veldig om de klarte å dra en stor hit opp av hatten.

Foreløpige innkjøp som «Masters of Sex», «Vikings» og «The White Queen» har vel hatt litt varierende hell i så måte.

Uansett: 79 kroner måneden (uten bindingstid) mener vi fremdeles er ålreit valuta for pengene med tanke på mengden bra innhold som HBO Nordic tross alt har.

 

LES MER:

Ny og mer detaljert trailer fra HBO-serien «True Detective» sender forventningene til himmels

644-630x307