Filter Film og TV kan i dag breake nyheten om at du ikke kan tro på alt du ser på internett.

Ikke bare har fremskritt i datateknikk gjort avansert multimediaredigering til noe enhver tøysekopp kan drive med på fritida. Også profesjonelle aktører synes det er gøy å erte deg med videoer som ikke er det de ser til å være.

Og fordi verktøyene vi bruker til å kommunisere på nett er skrudd sammen som de er, bidrar de til å øke spredningen av misforståelser.

To nylige eksempler er traileren til den store «Friends»-filmen, der de seks rollefigurene fra 90-tallsserien gjenforenes i voksen alder og Crocodile Dundee-videoen som teaser en ny film med Danny McBride og Chris Hemsworth.

Begge er falske, ingen slike filmer er under oppseiling. Det har ikke hindret tusener fra å dele og kommentere dem i en kontekst som tyder på at de blir oppfattet som ekte. 

«Friends»-videoen ble lastet opp til Youtube-kanalen Smasher i forrige uke og utstyrt med informasjon om at den var «fan-skapt» (for den som gadd å lese den lille skriften).

Den samler klipp fra serier og filmer der skuespillerne har møttes, som sitcomen «Cougar Town», der Courtney Cox hadde en hovedrolle og Matthew Perry en gjesteopptreden, Showtime-serien «Web Therapy» med Lisa Kudrow og David Schwimmer, og en «Friends»-spesial på talkshowet «Ellen» i 2013.

Trikset er gjort en rekke ganger før, traileren er faktisk nesten identisk med en som gikk runden i 2014 og er sett over 30 millioner ganger. Forskjellen denne gang, ifølge nettkulturavisa Polygon, er Facebook.

Traileren ble nemlig lastet ned og republisert på det sosiale nettverket av en falsk Will Ferrell-profil, og delt i stort monn, helt frikoplet fra den opprinnelige konteksten, før den ble fjernet.

Fordi så mange kommenterte den ble den gitt ekstra stor spredning av Facebooks algoritme, som for øvrig er under stadig utvikling for å lære seg å skille ut troverdig innhold.

Veldig mange vil åpenbart ha de seks barndomsheltene samlet på skjermen igjen, men skuespillerne har gjentatte ganger avvist at noen skikkelig reunion (foreløpig) er på trappene. Bare logistikken er grunn nok til å ikke forsøke, mente Kudrow da hun ble intervjuet av Digital Spy i fjor:

– Det ville aldri fungert fordi samtlige har en fullstendig latterlig timeplan (…) Vi kan ikke engang samles til en middag. Det er seks av oss, tenk deg selv hvor lett det er å samle så mange av dine egne venner, sa hun.

«Crocodile Dundee»-traileren, som fikk det til å se ut som om McBride skal spille sønnen til Paul Hogans krokodillejeger fra 1986-komedien, var muligens lettere å forveksle med en ekte greie – den inneholdt i det minste originale bilder, ble lansert «eksklusivt» på redaksjonell plass i People og fulgt av en nettkampanje.

Troverdig nok for kommentator Luke Buckmaster i The Guardian, som lot seg hisse opp til å skrive en harmdirrende artikkel om alt som var feil med originalfilmen og oppfølgeren fra 1988: Sexist, racist, homophobic and transphobic.

Men tirsdag ble det hele avslørt av australske aviser som et markedsføringsstunt for reiselivsbransjen i landet. De sjekket ganske enkelt om det australske filminstituttet Screen Australia, hvis logo pryder traileren, hadde filmen på lista over prosjekter under utvikling.

Bare nok et eksempel på at det er nødvendig med et minimum av kildekritikk for ikke å dumme seg ut ved å spre reklame og fake news på sosiale medier, altså.