Danske Jussi Adler-Olsens krimserie om Carl Mørck og Assad i politiets kjelleravdeling for uløste saker, Avdeling Q, har solgt som varmt hvetebrød i (blant annet) Norge de siste årene.

Når filmen basert på førsteboka «Kvinnen i buret» nå er rett rundt hjørnet, er det antakelig derfor mange som lurer på hvordan «Klovn»-regissør Mikkel Nørgaard har håndert overgangen til thrillerformatet.

Spesielt når han uttaler at han ønsker å bevege seg bort fra «skandikrim»-malen vår del av verden er blitt så populær for etter tv-serier som «Forbrytelsen», «Wallander» og «Broen».

– I en thriller har du muligheten til å bruke all cinematisk kraft. Jeg visste at dersom vi skulle gjøre dette, var det nødt til å bli cinematisk. De skandinaviske krimseriene på tv er veldig gode, og har bare blitt bedre de siste frem årene, sier Nørgaard til Screen International.

– Ønsker virkelig folk å gå på kino for å se det samme som de ser på tv-skjermene sine? Jeg sa til filmteamet: «Vi må heve lista, vi må gjøre det beste vi kan – og forhåpentlig enda litt bedre.»

Når vi første juledag i år får se Nikolaj Lie Kaas («Forbrytelsen», «Engler og Demoner») og Fares Fares («Kopps», «Zero Dark Thirty») i rollene som Carl Mørck og hans assistent Assad, er det hele filmet fullstendig uten bruk av håndholdte kameraer, med en varmere og mer organisk fargepallett enn det annen skandinavisk krim tradisjonelt har tydd til (selv om de første bildene fra filmen kan tyde på noe annet):

«Kvinnen i buret» er den første av fire foreløpig planlagte filmer basert på «Avdeling Q»-serien – men Zentropa gikk i fjor ut og lovet «ti filmer på ti år».

– Vi prøvde å holde fast på essensen av historien, samt atmosfæren og figurene … men det synes umulig å overføre en bok som dette direkte til lerretet. Du har en bok, og du har en film. Fans av boka vil få en helt ny opplevelse, men også de som ikke kjenner til forfatteren og hans univers vil synes det er en god film. Det er en balanse vi har jobbet mye med, sier Nørgaard til Screen International.

I filmen får vi forøvrig møte Sonja Richter («Elsker deg for evig») som selve kvinnen i «buret», Merete Lynggaard:

Filmen ble vist for potensielle kjøpere under forrige ukes Cannes-festival, stedet der produksjonsselskapet Zentropa årlig henter hjem mellom 60-70 prosent av sine inntekter.

Naturlig nok har salget av «Nymphomaniac» ledet an (filmen er nå solgt til hele verden), men også «Kvinnen i buret» har gått bra internasjonalt – salget tok av allerede etter første lukkede visning under filmfestivalen i Berlin.

Comoyo var tilstede på visningen i Cannes, men ettersom det var strengt presseforbud på visningen kan vi dessverre ikke fortelle hva vi synes – annet enn at bokseriens mange fans neppe kommer til å bli skuffet over det de har i vente.

Mikkel Nørgaard er også tilknyttet regijobben på film nummer to i serien, med innspillingsstart til høsten.