Lastebiler er tøffe ting, det er noe alle vet.

Men det hører likevel til unntakene at en reklamefilm for Volvo Trucks oppnår over tre millioner visninger på YouTube på bare én uke.

Det svenske reklameselskapet F&B har åpenbart fått igjen for strevet etter å ha tenkt utenom boksen når de skulle demonstrere hvor presise kjøreegenskaper den kommende Volvo-modellen FH har.

I reklamefilmen får vi se ballerina og linedanser Faith Dickey balansere på en stram line mellom to lastebiler. Hun har åpenbart dårlig tid, ettersom lastebilene er på vei mot en todelt tunnel som effektivt kapper balanselinen.

– Tanken var å skape litt buzz rundt lanseringen, men vi kunne ikke forutse en oppstandelse av dette kalibret, sier Martin Ringqvist hos F&B til svenske Resumé.

Reklamefilmen, som ble innspilt i Kroatia, har fått god drahjelp etter omtale hos blant andre CBS News, Good Morning America, ABC News, CNN, RTL, The Today Show, Daily Mail og Huffington Post – samt den virale effekten et slikt YouTube-klipp raskt kan oppnå.

Slike reklamefilmer lager heller ikke seg selv. Bak kamera sto den Oscar-nominerte regissøren Henry Alex Rubin, som tidligere har laget den glimrende rullestolrugby-dokumentaren «Murderball» og snart kommer med cyberthrilleren «Disconnect» med blant andre Alexander Skarsgård, Michael Nyquist og Jason Bateman i hovedrollene.

Stuntkoordinator var Peder Petero, som også har jobbet på filmserier som «James Bond», «Harry Potter» og «Pirates of the Caribbean».

Mens vi er inne på Hollywood-relaterte bilreklamer, her er en liten (og smått sørgelig) bonus i anledning Tony Scotts bortgang denne uka. Denne SAAB-reklamen laget han i 1985, året før han slo gjennom for alvor med «Top Gun». Ser du noen likheter, kanskje?