Talkshow-vert Fredrik Skavlan lanserer i dag sin helt egen Youtube-kanal – og går kanskje med det fra å være kongen av fredagskvelden til å bli kongen av Youtube?

Ved å tilby klipp fra tidligere sesonger, ekstramateriale og helt nyprodusert netteksklusivt innhold, ønsker Skavlan å nå ut også til folk som kanskje ikke er vant til å se hans talkshow på tradisjonell tv på fredagskveldene.

Slik introduserer selv Skavlan sin nye kanal – på engelsk:

Allerede fra start ligger det en rekke klipp ute som viser noen av de mest kjente intervjuene Skavlan har gjennomført på sitt show, blant annet med John Cleese, Rihanna, Alicia Keys, Kevin Costner, Al Gore og mange flere.

Kanalen skal ifølge svenske Resume.se oppdateres hver uke med nytt materiale fra den nye sesongen, samt eksklusivt materiale.

Som en smakebit på hva det kan innebære, ligger nå kampen mellom Skavlan, Niklas og MMA-fighteren Alexander «The Mauler» Gustafsson ute til allmenn forlystelse:

– Det ligger allerede tusenvis av Skavlan-klipp ute på Youtube som seerne selv har lastet opp gjennom åra. Nå organiserer vi alt innholdet på en egen kanal, sier Skavlans produsent Marianne Torp Kierulf i en pressemelding.

Den nye Youtube-kanalen er et samarbeid mellom Skavlans produksjonsselskap og Youtube-nettverket Splay.

– Det er en stor ære for oss å få samarbeide med Nordens største tv-stjerne. Skavlan har gjennomført hundrevis av intervjuer med flere av verdens mest interessante mennesker, og vi ser fram til å få spre innholdet på Youtube og nå ut til et globalt publikum, kommenterer Splay-gründer Vigor Sörman ifølge Resume.se.

– Talkshows har hatt et sterkt inntog på Youtube det siste året. Noen av verdens mest fremtredende personer innen feltet, som Jimmy Kimmel, Ellen DeGeneres og Jonathan Ross, ser på Youtube som en selvfølgelig plattform for å nå et yngre publikum. Vi er derfor glade for at Skavlan velger å ta steget ut på Youtube, så flere får sjansen til å ta del i programmet, sier Anna Gernandt, nordisk partnersjef i Youtube, i en kommentar.