Søndag skulle være en festens dag i Hollywood. Men utenfor Dolby Theater i Hollywood, der verdens største stjerner kastet glans over årets Oscar-utdeling, var det noen som ikke var like fornøyde med tingenes tilstand i Tinseltown.

Nærmere 500 demonstranter fra spesialeffektbransjen møtte opp på Hollywood Boulevard i protest mot nedleggelsen av effektstudioet Rhythm & Hues, som har gjort fagkyndig og imponerende arbeid på drøssevis av storfilmer gjennom årene.

Blant annet på nettopp «Life of Pi», som samme kveld vant en Oscar for sine visuelle effekter.

Men det falt ikke helt i god jord hos Oscar-produsentene da saken ble brakt på banen på scenen. Da filmens effektansvarlige Bill Westenhofer nevnte den finansielle situasjonen hos R&H, ble han avbrutt av «Haisommer»-musikken før mikrofonen ble kuttet (han brukte, når sant skal sies, lang tid på å takke gud og hvermann før han kom til saken):

På gata kunne de journalistene som ikke var opptatt av å omsverme fiffen snakke med de mange som var overlatt til seg selv:

– Mennesker blir fratatt jobbene sine så slike effekter kan gjøres så grisebillig som mulig. Det var en veldig brå oppsigelsesrunde, uten noe form for kompensasjon. Vi mistet helseforsikringene våre, så akkurat nå er ikke barna mine forsikret, forteller inntil nylig R&H-ansatte Tom Capizzi til Hollywood Reporter.

Samtidig som «Life of Pi» drar inn milliarder på verdensbasis, står altså de som har jobbet døgnet rundt for å gjøre filmen mulig – den er i STOR grad avhengig av nettopp effektene – igjen uten jobb, uten lønn, uten forsikring. Det hjalp heller ikke på det kollektive sinnet at filmens regissør Ang Lee totalt overså de mange hundre spesialeffektfolka i sin takketale for beste regi.

Bruce Banit, som har gjort spesialeffektene på blant annet «Lost» og «Star Trek: Voyager», publiserte i etterkant en lang Facbook-post som oppsummerer mye av ståa:

Neither Ang nor his winning cinematographer, Claudio Miranda felt they needed to thank or even mention the VFX artists who made the sky, the ocean, the ship, the island, the meerkats and oh yeah … the tiger. Ang thanked the crew, the actors, his agent, his lawyer and the entire country of Taiwan right down to the team that built the wave-pool on the soundstage where Pi was shot. But failed to mention 100s of artists who made not only the main character of the tiger, but replaced that pool, making it look like a real ocean for 80% of his movie.

Som vanlig er det penger det hele handler om. Filmstudioene presses fra alle kanter, og kutter der de kan. Det betyr at mye av effektarbeidet settes ut til billigere arbeidskraft i utlandet, som i så mange bransjer ellers. Det er ikke like enkelt å outsource skuespiller- eller regissørjobbene, så da går det hardest utover de som jobber altfor mange timer i døgnet foran en dataskjerm med effektflikking.

For å sitere Banit litt mer:

The reality today is that Hollywood studios demand more, faster and cheaper for their films. They drive this «competition» through unfair bidding competing against work from countries with illegal tax subsidies and incentives. This practice has created a race to the bottom price-wise and we are reaching a point where talented people are walking away from the industry after suffering long hours, broken families, migrant worker status as they move from country to country following work as the studios chase the latest tax subsidies.

Om du lurer på hvorfor noen av dine Facebook-kontakter har et helt grønt profilbilde, er det nettopp for å støtte denne saken (du vet, greenscreens er en av de viktigste ingrediensene i filmskaping som du som kinogjenger aldri får se). Alt fra «Kon-Tiki»s Arne Kaupang til «Guardians of the Galaxy»-regissør James Gunn har valgt en grønn profil om dagen.

Her er noe av det R&H har gjort i det siste. Filmene hadde ikke vært det samme uten.

LES OGSÅ: Trodde du skuespillerne var de største stjernene i «The Avengers»? Vel, møt gutta som har laget effektene!