Kanalen History (tidligere History Channel) var en gang kjent på folkemunne som «Hitler Channel» på grunn av de tallrike 2. verdenskrigdokumentarene som ble sendt døgnet rundt.

De siste årene har imidlertid kanalen satset tyngre på andre ting, realityserien «Ice Road Truckers» for eksempel, samt egne dramaserier. Og etter denne helgen er det nok en del av kanalens sjefer som gnir seg fornøyd i skjegget (eller kjemmer hitlerbarten).

Nysatsingen «Vikings» – du vet den viking-storserien med Gabriel Byrne, Gustaf Skarsgård og Thorbjørn Harr (i en mindre rolle) – klokket inn 6,2 millioner seere etter premieren søndag. Det gjør den til den mest sette seriepremieren så langt i år på en kabelkanal (inntil «Game of Thrones» sesong tre får premiere, vil vi tro).

Det er imponerende i seg selv. Og det er sikkert hjulpet av til dels gode kritikker i USA (vi publiserer vår anmeldelse seinere i dag).

Men de mange seerne skyldes definitivt også den vanvittige suksessen til miniserien «The Bible», som ble sendt før «Vikings» på History, og som oppnådde smått guddommelige 13,1 millioner seere søndag. Det er det høyeste seertallet som er oppnådd på hviledagen så langt i år – kabel eller ikke.

«The Bible» er produsert av reality-ringreven Mark Burnett (skaperen av «Survivor», «Celebrity Apprentice» og «The Voice») – og er en av mange kristenrelaterte serier og filmer som er på vei (Darren Aronofskys «Noah», et par prosjekter om Moses etc.).

Ser ut til å være marked for sånt, i hvert fall.

 

Bonus: Det ser ut til at «Vikings» har lært et triks eller to fra «Game of Thrones». Les mer om det her.