Arve Opsahl, Sverre Holm og Carsten Byhring er dessverre ikke med oss lengre – men deres rollefigurer Egon Olsen, Benny Fransen og Kjell Jensen lever heldigvis videre gjennom de mange «Olsendbanden»-filmene.

I de gamle filmene har vi samtidig muligheten til å gjenoppleve Oslo slik byen en gang var – mye har skjedd siden Egon & co. stadig vekk hadde geniale planer om å bli millionærer på uærlig vis gjennom 70- og tidlig 80-tallet.

Men hvordan hadde Olsenbanden klart seg i vår tid? Det er premisset for reklamefilmen «Olsenbanden og Gjensidigekuppet», som har premiere i disse dager.

Imponerende saker, levert av regissør Mikkel Sandemose («Gåten Ragnarok») i Pravda og med effekter fra Storm Studios – sistnevnte har også levert effektmagi til filmer som «Kon-Tiki», «Død snø» og «Trolljegeren».

Et stort team hos Storm har jobbet sommeren igjennom, med Øystein Larsen i spissen – han har tidligere jobbet på Hollywood-filmer som «Matrix» og «Catwoman».

Teknologien som er brukt i reklamefilmen kalles rotoskopiering, denne gjør det mulig å hente ut gamle figurer for så å plassere dem i moderne omgivelser (eller omvendt) – noe man også har sett brukt i filmer som «Forrest Gump», «Tron» og nå senest «Guardians of the Galaxy».

Man kan si hva man vil om reklamefilm, men det er der mange av våre største og flinkeste filmskapere både tjener til smør på brødet og tidvis også kan boltre seg med budsjetter.

Hvordan de gikk fram for å hente Olsenbanden inn i Barcode anno 2014, kan du se i denne videoen:

Rettighetene til Olsenbanden-navnet, samt klippene fra filmene, er aldri før blitt brukt i reklameøyemed i Norge før. Rettighetseierne i Nordisk film har gitt Gjensidige lov til å bruke rettighetene i tre år, så det kan godt hende vi får se mer til gjengen.

I reklamens bakomfilm kommer det også fram noen interessante funfacts, som at den ene Gjensidige-vekteren spilles av Mathias Holm – barnebarnet til Sverre Holm – samt at komiker Anders Bye (han fra Bye&Rønning) har stemmen til den «moderne» Egon Olsen: