Synd at det er så innmari langt til Utah, for filmfestivalen i Sundance byr i år på en film med spesiell interesse for oss som er enten norske eller black metal-fans (eventuelt begge deler).

«Lords of Chaos» er historien om det norske black metal-miljøet på nittitallet, med fokus på Mayhem-frontfigur Øystein Aarseth, som ble drept i Oslo i 1993 av Varg «Greven» Vikernes. Filmen har Emory Cohen, Sky Ferreira og Rory Culkin i hovedrollene og ble delvis spilt inn i Oslo i fjor.

Mens vi venter på de første anmeldelsene, har regissør Jonas Åkerlund og skuespillerne møtt pressen i Sundance.

I et intervju med Deadline adresserer de for første gang kontroversene rundt filmen, som har møtt en fiendtlig holdning fra en rekke personer som var sentrale i miljøet.

– Det er en del av hele black metal-verdenen å mislike en film, men sannheten er at vi har vært i kontakt med de fleste av dem, og de viktige deltakerne i denne fortellingen er svært spent på filmen. De har deltatt i utviklingen av den, sier Åkerlund.

Neste gang håper vi intervjueren følger opp med «hvem da?», siden både Mayhem-leder og bassist Jørn Stubberud, Vikernes og flere andre sentrale personer i miljøet gjentatte ganger har sagt at de ikke har ønsket å bidra til filmen på noen måte.

Filter Film og TV vet at flere i miljøet, som ikke ønsker å bli sitert, tvert imot selv har måttet oppsøke filmskaperne i et forsøk på å skaffe informasjon om prosjektet og begrense en eventuell sensasjonalisering av hendelsene på 90-tallet.

– Mayhem har holdt på siden 1984 og holder fortsatt på. At folk fortsatt graver i det som skjedde for 25 år siden må vi bare innfinne oss med – selv har vi forlengst moved on. Men vi har vært motstandere av filmen siden dag én, sier Stubberud til Filter Film og TV som respons på Åkerlunds uttalelser.

Inntil han får sett filmen ønsker heller ikke Stubberud å kommentere resten av Deadline-intervjuet, der Rory Culkin (ja, han er broren til Macauley) sier om de norske black metal-pionerene at «de avviser filmen, men de avviser også på en måte seg selv. Denne filmen handler om den indre konflikten i bandet. Jeg tror egentlig aldri de er fornøyde med noe».

Emory Cohen ( i rød boblejakke) som «Greven» under innspilling av filmen på Tøyen i fjor. Foto: Filter media

Stubberud nøyer seg med å konstatere at medlemmene i Mayhem, som kunstnere flest, er «sine egne verste kritikere».

Vikernes – som i dag er en flittig bruker av Youtube for å spre rasistiske konspirasjonsteorier og små innblikk i livet som selvforsynt bonde og dommedagsprepper i Frankrike – la i fjor ut en video der han hevdet både han, Mayhem og Darkthrone hadde gitt filmskaperne et kontant «fuck off» på spørsmål om de kunne bruke musikken deres i filmen. Det har vi ikke klart å verifisere, men da filmplakaten ble offentliggjort tidligere denne uka ble det klart at det er det islandske postrockbandet Sigur Ros som står bak filmmusikken.

Åkerlund forteller videre at han husker historiene om det norske miljøet godt fra sin tid som trommeslager i det svenske black metal-bandet Bathory (svensken slo seg senere opp som musikkvideoregissør for blant andre Prodigy, The Cardigans og Madonna) og at han har tenkt på dem i 20 år.

– Når alt kommer til alt var dette unge, lidenskapelige gutter med mye energi og noen store ideer, som lekte seg med farlige greier i kampen for berømmelse, vanære eller hva man skal kalle det. Og til slutt mistet de kontrollen, sier filmens produsent i Deadline-intervjuet.