Denis Villeneuves oppfølger til «Blade Runner» har fått heftige anmeldelser stort sett over hele fjøla (noe som er lett å skjønne for alle som har sett filmen), men kan ikke juble like høyt over besøkstallene etter sin første helg på kino.

Der filmen på forhånd var anslått til å spille inn rundt 100 millioner dollar globalt i premierehelgen, endte de på mer beskjedne 81.5 millioner dollar.

Ikke krisetall, men lavt for en film med et produksjonsbudsjett på 150 millioner dollar og en markedsføringskampanje som inkluderte tre kortfilmer (inkludert en animasjonsfilm) og å gjenskape én av kulissene fra filmen i levende live med skuespillere under årets Comic-Con:

Nå melder The Hollywood Reporter at filmen er gjennom nåløyet i Kina, hvor den vil ha premiere 10. november, dagen før den nasjonale anti-Valentinsdagen for single kinesere.

Dermed ser det nok en gang ut til at Hollywood setter sin lit til at verdens nest største kinomarked skal redde dem når ting går trått på hjemmebane.

Her i Norge landet forøvrig «Blade Runner 2049» på en solid andreplass på kinolistene med 38.402 besøkende. Det var rundt 3000 færre enn «Askeladden – I Dovregubbens hall» i sin andre uke på topp.

For dem som lurer på årsakene til at en så universelt hyllet film ikke stormer til topps på listene har Forbes en god gjennomgang av mulige årsaker, som blant annet inkluderer voksenfilm-konkurranse fra «It», at filmen var for lang og at trailerne var for hemmelighetsfulle.

Og, kanskje viktigst, at man satset 150 millioner dollar på en oppfølger til en film som bare tok inn 30 millioner dollar i 1982.

Som Forbes-skribent Scott Mendelson skriver:

«Yes, social media-friendly nostalgia works when folks can stay home and watch more Gilmore Girls or X-Files, but when feeding said nostalgia involves leaving the house, especially without the kids, it’s a trickier game.»