– Om de har sett «Død Snø 2» og utelatt den vil jeg si de er inkompetente.

Det sier skuespiller, produsent og manusforfatter Stig Frode Henriksen, etter at den Tommy Wirkola-regisserte filmen ikke dukket opp på nominasjonslista til Amandaprisutdelinga i kategorien «Beste lyd».

Filmene som er nominert er «Gåten Ragnarok»«Natt til 17.» og «Blind.» 

Da Wirkola og Henriksen skulle lage filmen fikk de derfor teamet til amerikanske Karen Baker Landers, Oscar-vinner for lydmiksen på både «James Bond: Skyfall» og «The Bourne Ultimatum», til å gjøre jobben.

Nylig var Henriksen også i Los Angeles for å jobbe med lydmiksen for den engelskspråklige utgaven av filmen.

– Noen spurte oss om Amanda da vi satt her og hørte på lydmiksen. «Det skal bli vanskelig å ikke ta denne med der». Men det er vel en film som er lett å forbigå i Norge på grunn av sjangeren sin.

Han tror noe av årsaken kan være at Amandajuryen i år er slått sammen til en stor jury der det tidligere fantes tre, blant dem en for tekniske kategorier som beste foto, beste klipp og nettopp beste lyd.

Årets jury er ledet av Bente Erichsen, som tok initiativet til Amanda i 1985, og teller produsent Aage Aaberge, kinosjef Jørgen Søderberg Jansen, skuespiller Kaia Varjord, regissør Elisabeth Sjaastad, fotograf og regissør John Andreas Andersen og manusforfatter Bjørn Olaf Johannessen.

– Over halvparten av medlemmene i juryen har ikke forutsetning for å bedømme lyden, mener Henriksen etter å ha sett lista.

– Det er veldig rart at det ikke er en egen fagjury på de tekniske prisene, det blir jo komisk.

– Hvilke kvaliteter mener du juryen burde ha plukka opp?

– Det er veldig ren og fin og storslått lyd med mange elementer, det er ingen grums. Jeg lurer på om de har sett den på kino i det hele tatt, det hadde vært artig å vite. Hadde de gjort det hadde det ikke gått an å ikke ha den i den kategorien. Men vi har som oftest fått mer skryt i utlandet enn i Norge, så jeg er ikke overrasket i det hele tatt.

I de øvrige kategoriene er filmen kun nominert for beste visuelle effekter, noe filmens regissør Tommy Wirkola uttrykker skuffelse over.

– Dette er vanskelig å kommentere, for det er folk jeg liker og har respekt for, og så har jeg ikke sett alle filmene det er snakk om, men generelt er jeg overrasket over at vi ikke er oppe i flere av de kategoriene med tanke på at vi har så høyt ambisjonsnivå på de feltene det er snakk om.

Juryleder Bente Erichsen tar kritikken med ro.

– Jeg er helt enig i at det var veldig god lyd på «Død Snø 2», men de kom ikke opp i den kategorien.

Generelt sier hun at det var mange gode prestasjoner og svært godt håndverk blant de 35 filmene juryen var satt til å bedømme.

– Det ble veldig sterke diskusjoner. Til syvende og sist var vi enige om at det var flertallet som gjaldt, men vi står alle sammen inne for valgene vi har tatt.

Når det kommer til sammenslåingen av juryene føler jurylederen at det har ført til bedre og mer helhetlige diskusjoner om filmene, og at det ikke har gått ut over de tekniske kategoriene.

– Jeg opplevde også at mange av dem som satt i juryen var absolutt kompetente på de tekniske spørsmålene.

– Under hvilke forhold har dere sett «Død Snø 2»?

– Den har vi sett på kino.

– Hva ser dere etter når dere bedømmer lyden?

– At det komplette lydbildet samsvarer med filmens handling og at det styrker og løfter filmen.

Gunnar Johan Løvvik, leder for Amandkomiteen som har satt opp juryen, mener den nye løsningen med én stor jury er god.

– Jeg tror det var et klokt trekk. Å få en hundre prosent vanntett jury tror jeg er umulig, men er jeg tror vi er på rett vei.

Foto: Stig Frode Henriksen av Mari Torvanger Knap