Denne uken vakte det oppsikt i film- og- tv-kretser da det ble klart at TV 2 Sumo skulle få vise fram den premiereklare komedien «Jakten på Berlusconi» for alle sine abonnenter, en hel uke før normal kinopremiere.

Det likte de norske kinosjefene dårlig, og begynte straks å true med boikott av filmen.

Det kunne fått såpass store konsekvenser for produksjonsselskapene, at TV 2-ledelsen i dag har bestemt seg for å droppe den digitale førpremieren.

– Flere norske kinosjefer har gitt beskjed om at de vil boikotte spillefilmen «Jakten på Berlusconi» på grunn av helgens førpremiere på TV 2 Sumo. Vi i TV 2 har investert penger i denne filmen og har en klar avtale med produksjonsselskapet. Men når kinosjefer over hele landet vil boikotte filmen fordi den skal vises i 48 timer på TV 2 Sumo, vil det i så fall bety en økonomisk katastrofe for Produksjonsselskapet 4 1/2 og distributør Euforia, sier TV 2-direktør Trond Kvernstrøm i en pressemelding.

Dersom «Jakten på Berlusconi» hadde hatt sin planlaget førpremiere på TV 2 Sumo i kveld, og kinosjefene hadde fulgt opp sine trusler om boikott, kunne det i verste fall betydd kroken på døra for både filmdistributør Euforia Film og produsent 4 1/2.

– Vi i TV 2 kan ikke sitte å se på at to innovative og framoverlente selskaper som ønsker å tenke nytt risikerer å forsvinne fra norsk filmbransje. Derfor har TV 2-ledelsen i dag bestemt seg for å stoppe den planlagte førpremieren, sier Kvernstrøm.

Vibeke Skistad i Euforia Film hadde stor tro på denne forhåndsvisningen som et effektivt markedsføringstiltak for filmen – som nylig også ble plukket ut til Filmfestivalen i London.

– Vi var med på idéen kun av én årsak, nemlig å selge flere kinobilletter. Vi har god erfaring med førvisninger på kino, og ser på dette som en variant av det. Tanken var at dette skulle gavne både kinoene og filmen, sier Skistad i pressemeldingen.

– Vi ønsket ikke å handle i konflikt med kinoenes interesser, men vi ser helt tydelig nå at dette behandles som en prinsippsak. Da kinoene er vår soleklart viktigste kunde og samarbeidspartner, er vi glad for at vi har kommet fram til en løsning med TV 2.

Filmens produsent Håkon Øverås i produksjonsselskapet 4 1/2 forteller at avtalen med TV 2 hele tiden har dreid seg om en filmkjøpsavtale, hvor førpremieren på Sumo har vært et av flere markedsføringstiltak for igjen å kunne selge flere kinobilletter.

– Det har alltid vært slik at jo flere som ser en film, jo flere vil se den i neste «vindu». At norske kinosjefer er så redde for alle ambassadørene en slik begrenset førpremiere på TV 2 Sumo ville ha gitt, det skjønner vi ikke. Fra mitt ståsted er dette bare positivt. TV 2 er solide og gode samarbeidspartnere som har vært lojale hele veien, og når TV 2 nå likevel velger å stoppe denne førpremieren, viser det en sjeldent raushet, sier Øverås.

Som en konsekvens av alt som har skjedd, forteller Kvernstrøm at TV 2 nå vil vurdere sin løpende støtte til norsk film generelt.

– TV 2 bidrar hvert år med betydelige summer for å vise norsk film på TV. Vi ønsket med «Jakten på Berlusconi» å prøve noe nytt – ved å tilby en begrenset førpremiere på TV 2 Sumo. Men sett i lys av denne saken så er det tydelig at vi ikke kan holde på med dette lengre. Med en slik massiv reaksjon fra norske kinosjefer må TV 2 nå vurdere om vi kan fortsette å finansiere norsk film. Å vise en film på TV to år etter at filmen har gått på kino funker ikke lengre, sier Kvernstrøm.