Denne gangen jobba byråkratene raskt: Etter at årets søknadsfrist for den såkalte insentivordningen utløp i slutten av januar, er det i dag klart hvilke film- og tv-prosjekter som får tilbud om å filme i Norge og refundert en del av utgiftene.

Etter at den norske TV-serien «Profitøren» trakk sin søknad gjensto det sju prosjekter, og samtlige får tilslag på søknaden. Mest penger tilbys den internasjonale Jo Nesbø-filmatiseringa «Snømannen», som holdt det gående i sju uker i Oslo, Bergen og på Rjukan i fjor vinter og som nå har muligheten til å komme tilbake og gjøre restopptak.

Det er fortsatt ikke avklart om produksjonsselskapet bak filmen, Working Title, takker ja, og om vi kan få et gjensyn med filmstjerner som Michael Fassbender og Charlotte Gainsbourg og i Norge.

– Vi avventer fortsatt et klarsignal om det faktisk blir restopptak i Norge, sier filmens norske linjeprodusent Tor Arne Øvrebø til Filter Film og TV.

 

Spielberg-fotograf

Filmen fikk refundert 33 millioner kroner av pengene de la igjen her til lands i fjor, og kan nå få refundert inntil 10,6 millioner kroner til. Det kan borge for nokså omfattende restopptak – noe som ikke er helt uvanlig på store filmprosjekter.

Også Dakota Fanning-filmen «The Postcard Killings», basert på en krimroman av Liza Marklund og James Patterson, kan få tilskudd. De er tilbudt en ramme på 5,65 millioner kroner. Filmen regisseres av Janusz Kaminski, som mottok Oscar for beste foto på Steven Spielberg-filmene «Saving Private Ryan» og «Schindler’s list».

Den britiske dramaserien «Shetland», som nå går i gang med sin fjerde sesong, får 1,25 millioner for å gjøre opptak i Norge.

Douglas Henshall i «Shetland».

Den kinesiske filmen «Lost in Norway», tilbys 3,5 millioner. Sistnevnte er trolig en del av en serie komedier der tidligere filmer, som «Lost in Thailand» og «Lost in Hong Kong», har vært enorme suksesser i hjemlandet.

 

Animasjon og politiserie

Det strøs også midler over den irske animasjonsserien «Viking Skool», TV 2s kommende politiserie «Grenseland» med Tobias Santelmann og Ellen Dorrit Petersen i hovedrollene, samt det britisk-produserte dramaet «The Bird Catcher», som er basert på et norsk manus om jødeforfølgelser i Trondheim under krigen.

Og enda er ikke alle pengene brukt opp, så det åpnes for flere produksjoner, med ny søknadsfrist til høsten.

– Den endelige rammen for denne potten vil bli bekreftet når regnskapet for 2016 er klart, sier Stine Helgeland i Norsk Filminstitutt i en pressemelding om tildelingene i dag.

Insentivordningen ble innført i fjor, etter modell fra liknende ordninger på blant annet Island. I 2016 trakk den både «Snømannen» og Matt Damon-filmen «Downsizing» til landet.

Ordningen er ment å gi Norge god PR i utlandet, samt ringvirkninger for norske tjenesteleverandører, men er langt fra ukontroversiell: Den kommer i liten grad norsk film- og tv-produksjon til gode fordi den ikke kan kombineres med vanlig produksjonstilskudd fra NFI, og det begrensede omfanget gjør angivelig at mange internasjonale produksjonsselskaper vegrer seg mot å søke.