Det er ingen nyhet at «Skam»-feberen forlengst har spredd seg over landegrensene. Men at de unge skuespillerne i NRK-serien er så populære i fjerne himmelstrøk at en norsk papiravis må trykke ekstraopplag av en utgave med tre bilder av Henrik Holm for å sende det til Kina må vel kunne kalles next level.

Det skjedde i går kveld, da Dagens Næringsliv produserte 1200 nye eksemplarer av forrige ukes D2. Ekstraopplaget er kjøpt og betalt på forhånd av den kinesiske Henrik Holm-fanklubben, som har 7000 medlemmer.

– Det begynte å komme en rekke henvendelser til kundeservice allerede forrige fredag, men vi trykker jo ikke flere eksemplarer av magasinet enn vi pleier å selge, så vi måtte støvsuge både trykkeriene og avishuset for å skrape sammen 200 eksemplarer, forklarer Dagens Næringslivs direktør for produksjon og distribusjon, Hanne Husøy.

«Helt sprøtt»

200 eksemplarer var imidlertid alt for lite for kineserne, som viste seg å være organisert i en fanklubb og mer enn glade for å betale for et ekstra opptrykk av magasinet.

– Jeg forklarte dem først at siden det er ganske dyrt å sette gang et nytt opptrykk av et magasin var det nok ikke aktuelt. Men når de var villige til å finansiere det selv var det jo bare hyggelig å kunne bidra, sier Husøy.

I likhet med de andre «Skam»-medvirkende gir ikke Holm intervjuer, men stilte for D2 som modell i en moteserie og figurerer på forsiden. Tre bilder av 18-åringen – tatt av D2s faste fotograf Jimmy Linus – er det totale omfanget av «Skam»-relatert stoff i magasinet.

– Jeg tror ikke folk flest har skjønt rekkevidden av det som skjer med den tv-serien. At kinesiske fans greier å finne fram til et norsk helgesupplement og bestiller et betydelig antall blader, er jo egentlig helt sprøtt, sier journalisten bak saken, Anders Kemp.

Hamstret DN i Norge

Forklaringen er (selvsagt) sosiale medier. Den kinesiske fanklubben ledes av 18 år gamle Weijia Lou fra Nanjing, som forteller Filter Film og TV at hun reagerte da både Holm og moren hans (som hun selvfølgelig følger) postet bilder av helgemagasinet på Instagram.

🕷

A post shared by Henrik Holm (@henkeholm) on

– Jeg begynte straks å lete etter et kinesisk selskap som kunne hjelpe meg å sende aviser. Jeg har også en venn som studerer i Norge og sendte henne ut for å kjøpe så mange eksemplarer hun kom over. De oppsøkte over 50 utsalgssteder og kjøpte alt de fant, sier hun.

– De fleste som følger «Skam» i Kina er unge folk, ofte studenter. Og her som i resten av verden strever ungdom med de samme tingene: Kjærlighet, familie og venner, men også ansvar, motgang og smerte. Manusforfatter Julie Amdem har et fantastisk talent og er i stand til å formidle ungdoms innerste tanker. I tillegg er skuespillerne veldig flinke, på tross av sin unge alder. Og veldig kjekke, skriver hennes venninne Ling Wei (22).

De kinesiske jentene sier oppkjøpet av norske næringslivsaviser delvis handler om å sende sine norske skuespillerhelter et budskap om hvor mye de setter pris på dem.

– Hvis det virker rart for deg, handler det kanskje om kulturforskjeller. Her i Kina er det slik at hvis man liker noen vil man gjerne gjøre noe for dem, eller i det minste fortelle dem at man liker dem. Jeg kan sende Henrik en melding på Instagram, men jeg tror ikke han ser det, sier hun.

Selger norske skolesekker til Kina

Norske Lin Egholm driver Shanghai NuoLin Trading med eksport og salg av norske varer til Kina, og bistår jentene med å få sendt D2-opplaget.

– Det er ikke første gang vi er mellommenn for en fanklubb. En annen hovedperson i «Skam», Isak, bruker hele tiden en Beckmann skoleskinnsekk, og dermed ønsket kinesiske fans å bruke den samme skolesekken for å føle seg nærmere Isak og å ha litt av den samme opplevelsen. Vi har kjøpt veldig mange Beckmannsekker og videresendt til Kina, forteller hun.

«Even« og «Isak» i «Skam». Foto: NRK

Også Kemp har fått mange henvendelser fra asiatiske «Skam»-fans, og et brev fra den kinesiske fanklubben han har lovet å videreformidle til skuespilleren.

– Men ikke en eneste henvendelse fra for eksempel Danmark, til tross for at danske nettsteder har laget saker om moteserien. Det skyldes kanskje at den kinesiske fansen synes det er ekstra stas med en fysisk papirkopi? Bilder man kan holde i og henge på veggen, spekulerer D2-journalisten.

Verken Kemp eller Husøy kjenner til at D2 tidligere har trykket ekstraopplag av noe nummer. Det ordinære løssalget av forrige ukes fredags-DN ser forøvrig også ut til å være bra.

– Det tar litt tid å få inn returen fra utsalgsstedene, og om vi ikke ser noen kjempehøyder ligger det foreløpig godt an. Med et ekstrasalg på 1200 eksemplarer blir det uansett et bra løssalg av denne utgaven, i et ellers fallende marked, sier Husøy.

Geoblokkert

I flere land har tv-kanaler kjøpt og vist den norske ungdomsserien, og i langt flere land har den nådd seerne via Tumblr og andre former for jungeltelegraf. Blant annet på grunn av musikkrettigheter har NRK unnlatt å tekste serien for utenlandske seere på nett, og piratversjoner med tekst på Youtube blir slått ned på.

Fra og med nå i januar er den offisielle «Skam»-siden, som ifølge redaksjonssjef Håkon Moslet i P3 hadde 16 000 kinesiske brukere i 2016, geoblokkert for brukere utenfor Norge.

Det hindrer åpenbart ikke ungdommer verden over fra å få med seg siste nytt om rollefigurer som «Even» og «Isak». På kinesiske sosiale medier, som Weibo, skal det være hundretusener av diskusjonstråder om «Skam» og i den kinesiske film- og tv-databasen Douban troner sesong 3 av serien øverst på lista over mest populære serier fra 2016, med en brukergenerert rating på 9,5 av 10:

Dagsavisen skriver forøvrig i dag at tilgangen til nye «Skam»-episoder til kan bli en sak for Nordisk kulturministerråd.

I Danmark (der serien vises på DR) har parlamentarikere tatt opp NRKs «Skam»-blokkering for danske brukere med kulturminister Mette Boch, som stilig nok har besvart innlegget på norsk.