Kappløpet om å finne ut hvordan man måler den faktiske populariteten til serier på Netflix og andre strømmetjenester er i gang.

Strømmegiganten bak serier som «Stranger Things» og «Orange is the New Black» er kjent for å sjelden avsløre seertall for ulike serier.

Sist uke hevdet likevel selskapet Nielsen, som måler seertall for fjernsynet, å ha funnet en måte å måle dem på ved hjelp av ny teknologi.

Ifølge Variety kunne Nielsen avsløre seertallene for andre sesong av «Stranger Things», som ble sluppet i sin helhet fredag 27. oktober.

Tallene indikerte at hver episode trakk minst fire millioner seere i løpet av den første helgen .

Første episode trakk desidert mest, med 15.8 millioner seere, mens tallene gradvis sank for hver episode. Niende og siste episode landet på 4.6 millioner seere.

Netflix avviser tallene

Netflix, som pleier å motsette seg forsøk fra tredjeparter på å måle tjenestens seertall, har imidlertid sagt at Nielsen-målingene ikke er i nærheten av de faktiske seertallene.

Som Fortune påpeker har det å offentliggjøre seertall liten gevinst for Netflix, siden de er finansiert gjennom abonnement i stedet for reklame.

Samtidig kan hemmelighold også være viktig ganske enkelt fordi Netflix bruker seerdata aktivt i utviklingen av nye serier og filmer.

«Stranger Things» mest etterspurt

Foreløpig siste nytt i saken kom i går, da Deadline kunne melde at selskapet Parrot Analytics har slengt seg på kampen om pålitelige Netflix-tall – med en vri.

I stedet for å se på seertall, sporer Parrot i stedet etterspørsel i markedet, noe selskapet hevder å gjøre ved hjelp av over én milliard datapunkter.

Den desidert mest etterspurte serien i USA akkurat nå er «Stranger Things», med 69.9 millioner såkalte «uttrykk for etterspørsel», mens «Game of Thrones» er på andreplass med 54 millioner og «The Walking Dead» på tredje med 53.5 millioner.

Netflix har foreløpig ikke kommentert tallene fra Parrot.

Men! «Stranger Things»-stjernene har sunget Motown-sanger med James Corden.

Det er da noe: