Sexscenen i en av de første «Homeland»-episodene mener jeg fremdeles er en av de beste som noengang er vist på tv. Men ikke fordi den er opphissende på noen som helst måte. Tvert imot, den er helt forferdelig. Og det er det som gjør den så bra.

(OBS: Teksten inneholder spoilere om sesong en av «Homeland»).

Sgt. Brody kommer hjem til sin kone Jessica og barna etter åtte års fravær. Familien (og alle andre, for den saks skyld) har antatt at han er død og har sakte gått videre med sine liv. Kona har til og med truffet en ny mann, og de har sex sammen. Vi får se en scene der hun og den nye mannen har het sex, og det er i kjølvannet av dette – med røde kinn og avslappet tilfredsstillelse, at Jessica får nyheten om at Brody lever og er på vei tilbake.

Natten der to forsøker å nærme seg hverandre for første gangen på hva som føles som en livstid, er både rørende og helt forferdelig. For begge er det som å være intim med en man såvidt kjenner. Ingen scene viser «krigsskade» tydeligere enn når Brody voldsomt og nesten straffende bruker henne altfor fort for egen nytelse.

«Homeland» er en av få tv-serier som bruker nakenhet og sex på en intelligent og motivert måte. Sexscenene gir ikke bare verdifulle ledetråder om hvordan karakterene er, men sier også noe om deres forhold til hverandre.

Sgt. Brodys katastrofale første forsøk med kona vises plagsomt grafisk. Følelsen av å være en uinvitert iakttaker er påtakelig og gjør det hele enda mer ubehagelig. Kona gjør et forsøk på å forføre ham, få ham in the mood, men den forvirrede Brody som lider av posttraumatisk stress blir bare ubekvem av sin egen opphisselse, noe som leder ham til den raske, voldsomme handlingen.

Etter noen kjappe støt er han ferdig og ruller av henne. Kameraet zoomer inn på Jessicas sårede ansikt. Hun har akkurat erfart hvordan det føles å være en ansiktsløs beholder, ingenting annet. Det er hennes mann som har brukt henne, en mann hun en gang i tiden følte både nærhet og kjærlighet til.

Men de prøver igjen. Det har jo kunnet dette, de har jo vært nær hverandre en gang. Men Brody kan ikke, han støter henne bort og velger å masturbere foran henne i stedet – noe som enda en gang poengterer både hans ødelagte indre, men også det komplekse og dysfuksjonelle i deres nye situasjon. De er virkelig fremmede for hverandre nå. Hun er bare en kropp for ham.

Det sterile forholdet står i sterk kontrast til Jessicas kjærlighetsfulle stund med sin nye elsker, men også Brodys senere sexscener med agenten Carrie, som har liknende krigserfaringer og dermed tilgang til en intimitet og forståelse dem imellom som kona ikke har. Deres sex er annerledes. Hardt og grovt, men med en gnist og følelse av samhørighet.

Det er for eksempel verdt å notere at kona Jessica er naken under sexscenene, som hun også tar initiativ til, som et lite symbol for en vist nærhet, intimitet. En lengsel etter at de skal finne tilbake til hverandre. Carrie, derimot, er ikke naken. Hun beholder bh’en på. Som en liten markør på at dette ikke er personlig?

Så langt jeg har sett i den andre sesongen av «Homeland», som vises nå, har ingen hatt sex med noen. Sgt. Brody fokuserer på sin karriere, og har fått med seg Jessica på laget. Hun blendes og forføres av tanken på status, makt og penger. Hun elsker ideen om å kunne bli politikerkone. Hun liker nok tanken på å være en pokal, en slags juvel i sin manns krone. Dermed er hun sexløs, bare et symbol.

Hun virker ikke å ha noe imot det. Tonen dem imellom har til nå i sesongen vært mer forretningsmessig enn kjærlighetsfull og i en slik relasjon finnes det ikke plass til sex. Tvert imot, det finnes bare rom for det like tydelige og markante fraværet av sex.

For akkurat som at sex har en rolle og en plass i en historie, så har fraværet av sex det også.