Det er oktober allerede, og ikke lenge til filmåret skal oppsummeres i lister og kåringer.

To filmer som garantert vil sette preg på britiske filmanmelderes tilbakeblikk fra 2013, er adaptasjonen av Irvine Welsh-romanen «Filth» og Proclaimers-musikalen «Sunshine on Leith».

Begge portretterer livet i arbeiderklasse- og havnebydelen Leith, et steinkast fra Edinburghs bymurer, og begge går på britiske kinoer nå.

Til tonene av 13 låter fra det skotske tvilling-folkrock-bandet The Proclaimers (de med «I’m gonna be (500 miles)», vet du) er «Sunshine on Leith» en skikkelig feelgood kjærlighetshistorie om to unge afghanistanveteraners gjensyn med hjembyen og vennene.

De mange panorerende klippene av Edinburgh badet i solskinn skaper helt sikkert søt musikk i ørene på byens turistbransje:

Jon S. Bairds «Filth» viser en ganske annen side av Leith, med sitt dypdykk inn i politikonstabelen Bruce Robertsons (James McAvoy) forskrudde virkelighet bestående av dop, drikking, vold, prostitusjon, frimureri og mentalt sammenbrudd.

Filmen stod lenge i fare for aldri å bli fullført, fordi det var så vanskelig å finne produsenter som ville finansiere den brutale historien.
Regissør Baird («Cass»), Welsh og McAvoy fikk til slutt skrapt sammen 26 produsenter fra ulike land (bl. a Sverige og Belgia), og McAvoy selv gikk ned i lønn for at de skulle få filmen i havn.

Selv har han uttalt at filmen er «bonkers… It asks a lot of the audience, and there will be people who walk out of the cinema, I’m sure of it. And there will be people who don’t understand it and get totally lost. But for those who get it, I think they’ll really love it».

Og han har helt rett: Anmeldelsene veksler stort sett mellom elsk og hat.

Moralens voktere i The Daily Mail hater den, og har bare gitt filmen en eneste stjerne. De kaller den «a hell of a mess» og er ikke særlig begeistra for blåøyde James MacAvoy i rollen som Bruce Robertson:

McAvoy tackles the role with gusto, but it doesn’t play to his strengths. He lacks stature. Surrounding him with even shorter people doesn’t make him look any more powerful. He’s a Jack Russell trying to pass as a Rottweiler.

Robbie Collin i The Telegraph, derimot, elsker den: «I loved every minute of Filth, and couldn’t have stomached another second of it».

Han er i hundre over McAvoy som Robertson, og skriver at:

McAvoy, on his best form since Atonement, performs what might be the most dangerous balancing act by a leading man this year, teetering crazily between repugnant and pathetic without ever passing through likeable, and yet somehow never loses you in the process.

Å spille gæren, sextrakasserende tulling har tydeligvis også gitt mersmak for «X-Men»-skuespilleren, som har uttalt at han gjerne spiller hovedrollen dersom Welsh noengang skriver et manus om den skandaliserte BBC-programlederen Jimmy Savile.

Det er ennå ikke klart når verken «Filth» eller «Sunshine on Leith» får norgespremiere (selv om «Filth» står oppført med en uspesifisert oktoberrelease hos Filmweb).

I mellomtiden kan du velge om du vil se et klipp fra himmel eller helvete i Edinburgh: