1,8 milliarder kroner. Det er det smått avsindige tallet regissør Michael Bay kan slå i bordet med neste gang kritikerne kritiserer filmene hans.

bay

Det er nemlig beløpet «Transformers: Age of Extinction» har tjent inn i løpet av sin første helg, og fremdeles er det en rekke land, deriblant Norge, der filmen ikke har hatt premiere ennå.

I Norge vil trolig ikke tallene bli fullt så gode som de ellers kunne ha vært, siden det nå virker svært sannsynlig at filmen aldri blir satt opp av Oslo kino.

Årsaken er en tidligere omtalt priskonflikt mellom distributør UIP og Oslo kino. UIP forteller at de ikke har gitt opp håpet om å få vist blockbusteren til publikummet i hovedstaden ennå, men Christin Berg, programdirektør i Oslo kino, skriver i en sms til Filter at det ikke ser særlig lovende ut:

– Situasjonen er den samme som sist, og det ser ikke ut til at «Transformers: Age of Extinction» kommer til å bli vist på våre kinoer. Vi beklager selvsagt dypt overfor vårt publikum, og håper på en snarlig løsning på konflikten, skriver hun.

Foruten Oslo eier selskapet bak Oslo kino også saler i byer som Asker, Horten, Kristiansund, Ålesund og Tønsberg. Ingen av disse får da sette opp nye «Transformers», og ingen av dem fikk heller sette opp «22 Jump Street», som er Norges mest populære kinofilm akkurat nå.

Den ble sett av drøyt 36 000 nordmenn i helgen, noe som er nesten like mye som totalbesøket for den første filmen.

– At «22 Jump Street» går så bra uten Oslo er vi kjempefornøyde med. I løpet av én helg har den allerede spilt inn det vi hadde som mål for filmen, sier PR-sjef Bård Eion Flaen i UIP til Filter.

Han vil ikke si hvor mye han tror de har gått glipp av med tanke på Oslo kino-konflikten, men etter det Filter kjenner til har Oslo kino som hovedregel rundt 20 prosent av totalbesøket for denne typen filmer.

«Transformers: Age of Extinction» skal etter planen få premiere 11. juli, og UIP jobber nå med alternative visningssteder for filmen i hovedstaden.

– Vi syns jo ikke det er særlig sunt å ha en partner med monopol i et så viktig marked som Oslo, og håper vi finner en ordning der vi får vist filmen til publikum utenfor salene til Oslo kino, forteller Flaen.