Skal du først være konsulent, fins det sikkert mer lukrative steder å være det enn i Norsk Filminstitutt. Men knapt morsommere: Det er nemlig dem som bestemmer hvilke filmer og tv-serier staten skal støtte med penger fra det såkalte filmfondet, som neste år blir på 494,6 millioner kroner.

I dag kom nyheten om at Ståle Stein Berg er ansatt som en av to langfilm- og tv-dramakonsulenter (den andre er Silje Riise Næss, og Berg erstatter Wibecke Rønseth, som er ferdig med sitt åremål).

Hallingdølen har det som tilsvarer doktorgrad i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Den norske filmskolen og har selv vært manusforfatter på serier som «Størst av alt» og «Okkupert» og filmer som«Vinterkyss» og «Jonny Vang».

Også kjent som Aksel Hennies debutfilm. (Foto: Maipo)
Også kjent som Aksel Hennies debutfilm.

Vi fyrte av noen spørsmål til mannen hele bransjen skal innynde seg hos framover:

– Gratulerer med ny jobb! Hvordan blir man egentlig film- og tv-dramakonsulent i NFI? Og hvor lenge sitter man?

– Takk! Det er ikkje så komplisert. Ein søkjer stillinga, så må ein i nokre intervju med dei ein skal jobbe med. Og så velgjer dei den dei synest passar best til jobben. Då hjelper det nok med ein del erfaring frå bransjen. Eg skal jobbe der i fire år.

– Hva slags filmer og tv-serier kommer vi til å få, nå som du skal bestemme?

– Dei beste. Det er alle dei flinke manusforfattarane, regissørane og produsentane i bransjen som skal bestemme kva dei vil fortelje om. Så blir det min jobb å støtte dei som får det til best. Det er som regel dei som klarar å seie noko klokt om det å vere menneske. Men det er til gjengjeld ganske vanskeleg.

– Hva er det beste og det verste med norsk film og tv-drama?

– Det beste er at vi er i ferd med å bli skikkeleg flinke på det vi driv med. Det verste er at det er så trangt  om plassen for alle forteljartalenta at vi ikkje får utnytta potensialet godt nok.

– Hva gruer du deg mest til i den nye jobben?

– Å seie nei til gode prosjekt.

– Du har bakgrunn som både manusforfatter, regissør og produsent. Hvor mange ganger har du selv fått penger av NFI, og hvor mange ganger har du fått avslag?

– Anar ikkje. Trur det er ca 50/50. Det har blitt mykje vanskelegare og tar mykje lengre tid å få prosjekta realisert no til dags enn då eg starta.

– Hva er den beste norske filmen som har kommet de siste fem åra?

Det er ikkje så interessant å rangere filmar. Men eg likar filmar som klarar å flytte på noko i meg. Den siste som gjorde det var Sara Johnsens «Rosemari».

Som har Tuva Novotny og Ruby Dagnall («Skam») i hovedrollene, og går på kino nå.
Som har Tuva Novotny og Ruby Dagnall («Skam») i hovedrollene og går på kino nå.

Hva er tidenes beste norske tv-serie?

– Den er ikkje laga enno. Men det er jo nokre på shortlist. «Koselig med peis», for eksempel.

– Hvilken film- eller tv-opplevelse var det som i sin tid gjorde deg interessert i å ha dette som yrke?

– Ein handfull filmar frå nittitalet; «Glassmenasjeriet» (den er vel frå åttitalet), «Wild at Heart», «The Fisher King».

«The Glass Menagerie» på engelsk. Jepp, det er John Malkovich.
«The Glass Menagerie» på engelsk. Jepp, det er John Malkovich.

– Du er selv medeier i produksjonssselskapet Tenk.tv, hva skjer hvis dette selskapet skal søke om midler mens du er konsulent?

– Eg er ute av selskapet, og så må det gå ei god tid før dei kan søkje hos meg. Det er heldigvis strenge og solide habilitets-reglar på NFI.

 

  • Stein Ståle Berg tiltrer 1. november. Norsk filminstitutt har også ansatt ny produksjonsrådgiver: Islandske Fridrik Mar, som har jobbet som produksjonsleder på filmer som «Kongens nei», «Gåten Ragnarok» og «Kon-Tiki».