– Det er lettere for filmer å bli spredt internasjonalt, de har eksplosjoner og alt det der. Våre serier er gjerne mer «talky», og det snevrer inn markedet litt. Men du kan trygt si at vi gjør det godt i Norge, sier Simon Sutton, sjef for internasjonal distribusjon i HBO.

Han har tatt turen til Bergen og Nordiske Mediedager, der han ble intervjuet av NRKs kultursjef Hege Duckert på scenen i en nær fullsatt sal på konferansens første dag.

Simon Sutton blir intervjuet av Hege Duckert. Foto: Chris Ronald Hermansen

Ikke overraskende var det HBOs første (og hittil største) suksess, «The Sopranos», som først ble diskutert.

– Da serien begynte i 1999, var konkurransen på søndagskveldene ting som «Touched by an Angel» og «Dr. Quinn». Veldig soft tv-programmering, med andre ord. Da «The Sopranos» kom ut, var det ingen andre som gjorde noe sånt. Nå er det jo langt mer vanlig med komplekst innhold, sier Sutton.

Han forteller at de ikke opplevde satsingen som en risiko, ettersom serien ikke hadde så stort budsjett i starten. Men det tok raskt av – og det gjorde noe med HBO.

– Vi fokuserte mye mer på original programmering etter det. Det er tre ting som skiller oss fra andre: Vi er ikke regulert av FCC, så vi kan ha banning og nakenhet. Vi har ikke reklame takket være vår businessmodell, så vi trenger ikke tilpasse innholdet etter hva slags reklame man kan sende. Det tredje er vår kreative tilnærming – vi gir full kreativ frihet til serieskaperne, sier Sutton,

Han forteller at HBO, i motsetning til mange andre tv-selskap, ikke nødvendigvis bare leter etter kreative hoder innenfor husets fire vegger. Sjansen er nemlig langt større for at det finnes noen som er flinkere utenfor huset.

– Vi må finne de rette folkene. Vi er villige til å ta pitcher fra alle, og det har gitt oss mange suksesser. Nå senest med den fantastiske tv-serien «Girls» av Lena Dunham, sier Sutton.

Han forteller også at de flere ganger har tatt sjanser med innhold som de selv har tro på – selv om de er aldri så alene om det.

– Da vi begynte med «True Blood» var det ingen som trodde serien ville kunne slå an.

Men suksessen kan også gå til hodet på HBO-toppene, noe de merket etter at «Sopranos» virkelig hadde slått an hos de brede seermassene.

– Da vi nærmet oss slutten på «Sopranos», befant vi oss i en situasjon der vi automatisk lette etter serier som kunne gjøre det like bra, og nå ut til 15 millioner seere. Da blir det du finner fram til fort mye mindre interessant, og du risikerer å gå glipp av gull, sier Sutton, og trekker fram et skrekkeksempel:

– Vi ble pitchet «Mad Men», men trodde ikke serien kunne spille inn nok penger. På den tiden så vi ting gjennom et feil filter, sånn holder vi heldigvis ikke på fortsatt, sier Sutton, og fortsetter:

– Nå er vårt mantra at vi bare må se etter de gode historiene, og ikke forsøke å måle hvordan serien vil gå før den er laget. Da vil man alltid ende opp med å tweake de kreative aspektene avhenging av hvor mye penger man tror man kan tjene på det – slik de gjerne gjør med filmer i Hollywood. Slik kan vi ikke tenke i HBO.

Men hva skjedde så med «Luck», HBOs siste store serie med stjerner som Dustin Hoffman, Nick Nolte og en hel rekke nydelige travhester filmet av Michael Mann?

– Det var en serie som jeg personlig elsket. Men som du kanskje har lest, var det mange hester som døde under innspillingen. Og når du har mange dyr som dør kan du ikke holde det gående. Det var en fin serie, med fantastiske scener, spesielt de av hestene, sier Sutton.

Han håper imidlertid at serien, som fikk fullført sin første sesong, vil kunne gjøre det godt på DVD, også om mange år. En av HBOs mestselgende DVDer er fortsatt «Band of Brothers», en ti år gammel serie.

– Seriene våre lever lenge, og folk viser seg å være svært tålmodige. «The Wire», for eksempel, ble jeg faktisk litt overrasket over selv. Folk ser kanskje etter innhold som er givende om du er villig til å investere litt tid og krefter i serien. Samme som når folk sier til meg at «In Treatment» er en fantastisk serie «om man bare ser de første ni episodene».

En av HBOs siste suksesser er «Game of Thrones», som nå går på andre sesong i USA.

«Game of Thrones» er et fascinerende tilfelle. R.R. Martin skrev bøker som han mente aldri kunne bli gjort om til film, fordi han mener at det ødelegger materien. Vel, det er ingenting som er så bra som en god utfordring. Her handler mye om hvilke figurer som overlever og hvem som blir drept, og det er nok få andre enn oss som kan gyve løs på den materien i tv-sammenheng, sier Sutton.

Så er det dette med streaming, da. Nylig ble det ryktet at HBO kanskje er på vei til Skandinavia og Norge, også med deres streamingtjeneste HBO Go.

Sutton ville ikke si så mye konkret om det. Men han kunne si noe om hvordan selskapet tenker i forhold til streaming, der folk kan se innholdet når de vil, hvor de vil.

– Folk må få se tv hvor de vil, gjerne på mikrobølgeovnen om de så ønsker. Jo mer du gjør innholdet tilgjengelig for publikum, dess mer fornøyde blir de med tjenesten. Det gjør også sjansen større for at de fortsetter å betale for tjenesten for hver måned som går, sier Sutton.

Han mener at måten stoffet blir distribuert på ikke bør påvirke hvordan innholdet ser ut.

– Vi lager ikke innhold avhengig av hvor folk vil se det. Før lagde man for eksempel eget innhold bare til mobil, for eksempel, men sånn kan man ikke tenke lenger. Nå lager vi innhold, og lar folk se det der de vil. Det eneste som bør endre på hvordan innholdet endrer seg, er at folk skifter smak.

Til slutt trakk Duckert fram den kommende medieserien «Newsroom», av vår favoritt Aaron Sorkin.

– Hvordan kan vi få sett den serien her i Norge, spurte Duckert, til lett humring fra folk i salen som er inneforstått med hvordan mange nordmenn faktisk følger med på ferske HBO-serier straks de sendes i USA.

– Vel, den kommer vel på Canal+ etterhvert, men jeg husker ikke akkurat når.