• Her kan du leie «Play»

Vi er da like patriotiske som naboen, men pokker heller – svenskene fortjente det i år (igjen): Nordisk råds filmpris går til Ruben Östlund og hans fabelaktige «Play».

La oss klippe litt fra pressemeldingen og juryens begrunnelse:

«Regissør Ruben Östlund bekrefter her igjen sin posisjon som en Nordens mest originale filmskapere. Gjennom sitt pågående kunstneriske prosjekt – å dissekere og analysere menneskelig oppførsel – presenterer Östlund tankevekkende innsikter i sosiale roller og rollespill.

Den stilistiske bildebruken, fortellingens nådeløse takt og forbløffende prestasjoner fra ikke-profesjonelle skuespillere gjør PLAY til et fysisk smertelig drama som tvinger oss til å reflektere over viktige spørsmål i moderne vestlige samfunn.»

Riktig. «Play» har vunnet en god del priser allerede, men enda viktigere klarte den i hjemlandet Sverige å skape ordentlig debatt langt utenfor filmbransjebladene. Både Aftonbladet og Dagens Nyheter hadde kronikker på trykk der det ble spurt om Östlund var drevet av fremmedfrykt.

Nå er Östlund og hans produsent Erik Hemmendorff glad for prisen:

– Det er både fantastisk og utrolig smigrende å motta Nordisk råds filmpris. Selv om vi i 2012 har reist rundt med PLAY i fire av de fem nordiske landene og opplevd fantastiske reaksjoner og mottakelser av filmen, hadde vi aldri turt å håpe på prisen i år, siden konkurransen har vært beinhard. Som filmprodusenter må vi hele tiden være med på å utfordre, undersøke og fastholde det spesielle nordiske uttrykket i filmene våre, selv om det til tider kan være vanskelig å peke på spesifikke nordiske kjennetegn. I både PLAY og vår tidligere film DE UFRIVILLIGE berører vi vår grenseløse frykt for å tape ansikt. Av mange utenfor Norden er dette beskrevet som noe typisk nordisk. Kanskje har de rett?

– For oss kjennetegnes den gode filmen av at det hele tiden stilles viktige spørsmål til og om mennesket, i forhold til samfunnet vi lever i. Og nettopp det samfunnet som de nordiske filmene utgår fra, er med på å gi filmene en spesifikk tone og karakter. Det er kanskje det som er kjennetegnet for filmene som kommer fra de nordiske filmmiljøene? Å oppnå denne spesifikke nordiske tone og karakter er noe vi må jobbe aktivt med, særlig med tanke på den dominans og innflytels Hollywood utøver på vårt uttrykksområde.

Regissør Ruben Östlund.

Prisen er på 350 000 danske kroner, og den nominerte filmen fra Norge var «Kompani Orheim».

Norge har for øvrig aldri vunnet Nordisk råds filmpris, som ble delt ut første gang i 2002.

  • Her kan du leie «Play»