Sommeren 2005, da orkanen Katrina traff New Orleans’ kyst, satt Eric Overmeyer i Baltimore – dypt konsentrert om å skrive manus til den fjerde sesongen av «The Wire» sammen med kompanjong David Simon.

Den første tanken da han forstod omfanget av katastrofen gikk i retning av alle han kjente i byen, om de hadde overlevd og kom uskadd fra det. Den andre tanken handlet om boligen han og kona eide i New Orleans, som de hadde tilbrakt så mange ferier og helger i (den var relativt uskadd).

Den tredje tanken var mer kynisk:

David Simon og jeg forstod at Katrina ga en åpning for oss til å pitche serien vi hadde snakket om i så mange år om å lage – en serie om folka, musikken og kulturen i New Orleans, forklarer Overmyer overfor Filter.

Resultatet ble serien «Tremé», hvis amputerte fjerdesesong (bare fem episoder) har startet på HBO Nordic og C More nå.

«Tremé» er en serie som ble møtt med enorme forventninger da den først dukket opp i 2010 – ikke minst fordi flere av hovedforfatterne (blant dem Overmyer, David Simon og krimforfattergeniet George Pelecanos) hadde vært så tungt involvert i «The Wire».

Kjapt ble det imidlertid klart at «Tremé» var noe helt annet, et mer saktegående og karakterdrevet prosjekt nær sagt strippet for tradisjonelle krimplott.

Mange så serien som en ren feiring av New Orleans, men etter noen episoder ble det klart at serien er mer kompleks enn som så. Selv om kritikkene i amerikanske aviser var noe delte i starten, har anmelderne blitt mer og mer overbeviste – sjekk for eksempel Hitfix’ glødende omtale av fjerdesesongen.

– Det er en serie om vanlige folk i en uvanlig situasjon, som krever litt mer oppmerksomhet og tålmodighet enn vanlige serier om purker og sykepleiere. Vi er stolte av det vi har fått til: Versjoner av New Orleans som har blitt vist på skjermen tidligere har vært forenklede hollywoodglansbilder, men vår ambisjon har vært å lage noe mer ekte og mer mangesidig.

– Hvordan kommer denne serien til å bli husket, tror du?

– Vel, jeg tror vi har lykkes med ambisjonene våre om å lage en realistisk serie, og jeg håper «Tremé» kommer til å få et langt liv. Det er en serie som det kanskje er best å se i ett strekk framfor én episode hver uke.  Også håper jeg vi blir husket i New Orleans som en serie som klarte å gjøre noe positivt for byens musikere. De har hatt en lang tradisjon for å bli utnyttet for å gjøre andre rike, men vi har gitt verdier tilbake, sier Overmyer.

Neste prosjekt ut for den 62 år gamle tv-forfatteren nå er imidlertid noe helt annet igjen, og mer i tråd med tidligere serier han har arbeidet med som «The Wire» og «Homicide: Life on the Street».

Han er nemlig hyret inn for å produsere og skrive en pilotepisode om Michael Connellys politihelt Harry Bosch.

TREME Pilot Episode: Do You Know What It Means
Eric Overmyer.

– Det er Amazon som har bestilt pilotepisoden, og vi er nettopp ferdig med opptakene nå. Jeg tror det blir helt strålende, og vi krysser fingrene for at Amazon vil ha den, sier Overmyer til Filter.

– Du har både jobbet på serier for tradisjonelle kanaler som NBC og Fox, kabelkanalen HBO og nå en internettaktør som Amazon. Hvordan vurderer du ståa for tv-serier som kunstform for øyeblikket?

– Vi har fått fantastisk støtte av HBO på «Tremé», særlig siden det har vært vanskelig å finne et publikum for den umiddelbart. Og det er kjempespennende med nye aktører, som kan drive utviklingen videre. De helkommersielle, reklamefinansierte kanalene er jeg imidlertid helt ferdig med, tv-seriene der lider av større kreativ tørke enn noengang.

«Tremé» sesong fire kan du, som nevnt, se på HBO Nordic og C More, og har du en onkel med hjemmekino og årskort på Moldejazz vil vi på det varmeste anbefale Blu-ray-utgaven av serien som julegave.

 

BONUS: Q&A med Eric Overmyer og David Simon i regi av Tisch School of the Arts. Vel verdt en titt: