[filter_factboxes]

Nå som TGIF – Thank God it’s Friday – etterhvert er blitt et forslitt begrep, har tv-kanalen ABC denne høsten like godt lansert TGIT som et nytt begrep – Thank God it’s Thursday.

På en dag som på amerikansk tv ellers domineres av amerikansk fotball, har likevel ABC nå mer eller mindre grep om seere. Og det kan de takke én dame for.

Bak serier som «Grey’s Anatomy», «Private Practice» og «Scandal» står nemlig 44 år gamle Shonda Rhimes og hennes produksjonsselskap ShondaLand – en sekkebetegnelse som like gjerne brukes om både henne og seriene også.

Og Rhimes er såpass god til det hun gjør best – nemlig å lage oppslukende tv-drama – at ABC i høst like godt ga henne eierskap til hele torsdagskvelden, for anledningen like gjerne omdøpt til nettopp TGIT.

Først ut på kvelden på ABC er «Grey’s», deretter «Scandal», før sendeskjemaet i sin tredje time overlates til den nyeste innflytteren i ShondaLand, «How to Get Away With Murder».

I serien, som har norsk tv-premiere på TVNorge i kveld klokka 22.30, møter vi Viola Davis i rollen som jusprofessor og forsvarsadvokat Annalise Keating.

Hun er en dame som i kjent Shonda-stil både har bein i nesa og tårer i øynene – beryktet i både rettssalen og blant elevene, men tidvis også helt ute å kjøre på privaten.

Selv om Shonda Rhimes «bare» er produsent for «HTGAWM», har hun smakssatt serien rikelig med sitt særegne dramakrydder: Allerede i første episode blir vi eksponert for drap, utenomekteskapelige forhold, profesjonell kreativitet på grensen til (og tidvis langt over) det uetiske, konkurransedrevet innsats og seksuelt samkvem på både hetero- og homovis.

Når Annalise Keating forteller sine elever at hennes undervisning best kan karakteriserens som «hvordan slippe unna med drap» (derav tittelen, selvfølgelig), vet de heller ikke at det ganske snart skal bli en ganske bokstavelig læresetning for utdannelsen.

En lik til besvær skaper nemlig et tett og tidvis uønsket bånd mellom de unge jusstudentene og deres lærer (og arbeidsgiver), samtidig som det og litt til utgjør en rød tråd i de løsrevne drapssakene som dukker opp i hver episode utover sesongen.

Etter å ha sett de første par episodene, er det mer enn nok til å skjønne at dette er en serie som spiller på akkurat de rette dramastrengene til å holde på et publikum utover høsten.

Et publikum som etter «Grey’s Anatomy» og «Scandal» vet akkurat hva de får, og gladelig omfavner det: Smart, spennende og oppslukende tv-drama med store doser overdrivelser, skandaløse klisjeer og en akkurat passelig mengde kynisme og trash.

Perfekt for sene høstkvelder i sofaen, altså – selv for han som, kremt, «bare ser på fordi dama ser på».

PS: «HTGAWM» fikk forøvrig en god start i USA tidligere i høst med over 14 millioner seere av første episode. Sånn så det ut når noen av dem benket seg i sofaen: