I kveldens Filmbonanza kårer programmet 2000-tallets beste norske tv-serie.

Etter at en jury på ti personer har sett seg opp på norske serier, er det «Koselig med peis» som blir pekt ut som det ypperste som har blitt produsert her til lands siden årtusenskiftet.

Serien fra 2010 handler om en temmelig skakkjørt familie, og har blant andre Anders Baasmo Christensen, Stein Winge, Anders Danielsen Lie og Viktoria Winge i sentrale roller.

– Det gøyeste med dette er at 2000-tallet er langt fra over, jeg kan ha det hengende på veggen til jeg dør og det vil fortsatt være 2000-tallets beste serie, sier manusforfatter og regissør Thomas Seeberg Torjussen.

Ifølge Torjussen utviklet han og medregissør Daniel Voldheim serien fra tanken om å lage noe de ville sett selv, samtidig som han ønsket å si noe om dagens konsekvenser av familien som skilte seg på 70-tallet.

– Jeg har tro på ting som er laget utifra et savn. Når folk kommer hjem fra utlandet og lager utesteder eller restauranter eller noe annet man savner i byen sin er det ikke for å tjene penger. Man vet aldri om man deler savnet med andre, men man er ikke mer unik enn at man stort sett gjør det.

Selv om «Koselig med peis» inneholder mye mørke, har den også en god posjon humor, i likhet med «Dag» og «Ut i vår hage» som befinner seg på henholdsvis andre og tredje plass i kåringen.

– Det er interessant å se at det er såpass mye humor. Det har tydeligvis preget norsk tv-serieproduksjon 2000 til i dag, i hvert fall av serier man husker, sier programleder Vegard Larsen i Filmbonanza.

Han sier kåringen kom i stand i kjølvannet av oppstyret rundt «Mammon».

– Det ble så ekstremt mye debatt om norsk tv-drama. Hvor vi står, og om det er noe bra i det hele tatt. NRK Drama har også lagt om profilen sin og satser mer på manusforfattere, så vi kan stå foran et nytt veiskille. Derfor tenkte vi det var på tide å gjøre opp status.

Selv om kåringen foregår i regi av Filmbonanza understreker Larsen at det ikke er årsaken til at man finner flere serier fra moderkanalen i toppen.

– Vi fikk et habilitetsproblem og ville ikke det skulle være en NRK-kåring, så vi har prøvd å sette sammen en representativ jury av folk uten NRK-engasjement, utenom Birger Vestmo.

Foruten Filmpolitiets Vestmo har juryen bestått av Mikael Godø fra Dagbladet, Cecilie Asker fra Aftenposten, Terje Eidsvåg fra Adresseavisen, frilansskribent Aksel Kielland, Anne Gjelsvik som er filmprofessor ved NTNU, Audun Engelstad som er førsteamanuensis ved Filmskolen i Lillehammer, Gry Rustad som er stipendiat av IMK ved universitetet i Oslo og Andreas Iversen, som har mastergrad i norske og danske tv-serier.

Juryleder har vært Morgenbladets Ulrik Eriksen, som er svært begeistret for serien.

– At den er et slags familiedrama lover i seg selv ikke spesielt bra, det er få familiedramaer som klarer å bli underholdende tv-serier.

Eriksen mener likevel «Koselig med peis» har klart nettop den utfordringen.

– Jeg synes det er imponerende rolleprestasjoner, særlig hos de tre mannlige hovedrollene og i samspillet mellom Anders Baasmo Christensen og Stein Winge, med en veldig sterk dynamikk i hvordan maktforholdet mellom far og sønn utspiller seg.

Eriksen er fascinert av kampen mellom forskrudde selvbilder, faren med sitt forvokste selvbilde og sønnen som føler seg så liten at han nesten blir et barn.

– Det er veldig bra gjort. Det kunne så lett tippet over og blitt for mye, men de klarer å holde det realistisk med en dose komikk og absurditet.

Samtidig som han mener glimtene av humor er vellykket, synes Eriksen serien også lykkes med ting som er vanskelige å få til.

– Det er mange scener i den serien som virkelig er såre og gjør at det hever seg til et annet nivå enn et rent drama eller en ren komedie. Det er det som imponerer meg mest.

Ikke at alle kritikerne var like enige da serien først dukket opp. Ifølge Torjussen hadde serien da vært utsatt i ett år, og i mellomtiden hadde han fått gode tilbakemeldinger fra venner og andre de hadde vist den til. Så våknet han opp til terningkast to i VG.

– Produsenten min leste Bjørn Gabrielsens anmeldelse i Dagens Næringsliv, som var så god som man kan håpe, mens jeg startet med toeren. Derfra var det total spredning i anmeldelsene.

Torjussen sier han var forbreredt på at det var en serie folk ville like eller ikke like.

– Vi prøvde ikke å nå millionene ved å favne bredt og få en hyggelig firer.

Likevel, litt irritert ble han.

– Vi hadde brukt fire år på det, og så følte vi vel at kritikken var litt sleivete. Kritikerne hadde fått den i romjula og satt i ribbefettet og så. Det var en miniserie med en slutt og en påstand, jeg prøvde å si noe. Når man anmeldes på de første episodene føles det litt sånn… Det er jo ingen romaner som anmeldes på de 100 første sidene.

Eventuelle motforestillinger mot serien har uansett for lengst druknet uansett i Gullruten-priser, Emmy-nominasjoner og nyheten om at «Mad Men»-produsentene Maria og Andre Jacquemetton snuste på en remake.

Akkurat på det punktet har Torjussen dessverre dårlig nytt.

– Remaken ligger brakk, dessverre. Det så veldig lyst ut frem til midten av desember. Så fikk beskjed av Warner om å ikke prøve å selge det men selge et annet prosjekt i stedet.

Selv har han gått videre til et nytt prosjekt – komiserien «Kampen for tilværelsen» som er skrevet av Per Schreiner, Erlend Loe og Bjørn Olaf Johannessen – og skal regissere de 130 første minuttene av sesong to.

– Jeg begynner på mandag og er ferdig i mai, så nå er jeg på vei inn i en tunell.