Det er en jevn strøm av politiserier- og filmer fra hele Skandinavia. Noen er gode, og mange er middelmådige. Nesten alle hovedrollefigurene har familietrøbbel, og nesten alltid kan skandalene spores til toppen av regjeringen.

Det er så det blir for mye av det samme.

I de siste årene har vi vært mindre bortskjemt på gangsterfilm. Men har du sett de svenske «Snabba cash»-filmene? Overraskende friske og mye mindre tøvete enn tittelen skulle antyde. Eksistensielle drama med senkede skuldre, satt til det flerkulturelle Sverige, der handlingen foregår på svensk, spansk, albansk, engelsk og arabisk.

Fornøyelig.

Vi vet altfor lite om hvordan en filmfotograf jobber. Så vi slo av en prat med Askild Vik Edvardsen, tåsengutt og filmfotograf på den tredje filmen i rekka, «Snabba Cash – Livet Deluxe», som nettopp er ferdig innspilt og har premiere til høsten.

Sjekk teaseren:

– Har det gått bra?

– Ja, det har gått bra, tror de fleste er fornøyde. Jeg skulle vel ønske at vi hadde hatt bedre tid til noen viktige, store stuntscener, men sånn er det kanskje alltid. Stuntscener er vanskelige. Vi filmet i LA noen dager nå i februar og jobbet med en russisk stuntmann. Han var vokst opp på et sirkus! Norske, svenske og danske stuntmenn og -kvinner er jo ikke i nærheten av å kunne holde et sånt nivå, det gjøres jo alt for lite av den typen film til det, så klart.

– Hva er det skutt på? Er det noen som skyter på film lenger?

– Vi har filmet digitalt på Arri Alexa, kun fordi det er billigere enn å filme på 35 mm. I dag finnes det et lite filmfremkallingslab i Stockholm, alt annet er lagt ned i Norden. Det skytes noe reklamefilm innimellom og en og annen spillefilm på film fortsatt, men det hører vel mer med til unntakene nå.

– Bruker dere flere kameraer samtidig?

– Ikke så ofte i nordiske produksjoner, men i tilfeller som innebærer sprengninger eller ting man helst bare gjør én gang, så har man to eller flere kameraer.

– Er det mange sånne scener i filmen?

– Egentlig ikke, det er vel bare to scener som krever flere kameraer. Men på grunn av tidsbrist hadde vi to kameraer cirka fem dager av innspillingen, i et håp om å jobbe mer effektivt. Men det er alltid bare å skyte seg selv i foten.

– Hvorfor?

– Det ser ikke ut til at vi kommer til å bruke noe av materialet fra andrekameraet uansett. man får alltid en dårlig vinkel på et eller begge kameraer. Og det blir mye vanskelige å lyssette fint for to kameraer fra forskjellige vinkler. Jeg jobber alltid for et optimalt bilde for hovedkameraet, og da blir andrekameraet alltid en kompromiss. Dessuten blir det flere folk som trenger tid og plass på settet. Det blir alltid mer kronglete å jobbe med to kameraer.

– Aha.

– I tillegg vil regissør Jens Jonsson helst ikke hoppe inn og ut av en tagning unødvendig. Han ligger heller lenger på det kameraet som har best bilde og tar det som blir av småfeil i spillet, enn å jukse seg frem og tilbake via nærbilder fra kamera 2. Det bryter opp den filmiske tiden på en uheldig måte. Hvis ikke det er akkurat den effekten man er ute etter, da. Vi gjør det også mye vanskeligere for oss selv ved at vi ikke vil «jukse» så mye, å bruke stuntmenn i bilde, for da må man klippe seg inn og ut og rundt, og jukse hele tiden. Veldig tidkrevende og stuntsekvensene blir seende ut som i f.eks Jason Bourne.

– Jason Bourne?

– Altså veldig oppklipt. Man skaper et univers der man kan klippe til det beste fra hver tagning og hvert kamera, bryte opp tiden, skjule stunt i nærbilder, osv. Men Jason Bourne har mye fint ved seg, jeg gidder ikke å rakke ned på det. La oss heller se på «Quantum of Solace» som skrekkeksempel.

– Dette er ganske ræva. Man skjønner jo ingen ting av hva som skjer. Tidenes minst karismatiske Bond.

– Eksakt, bare mas. Se på åpningen av «Wild at Heart» til sammenligning. David Lynch tenker heller ut sekvensen veldig nøye, og bruker skuespillerne og kameraet.

– Brutalt! Vi skjønner at du ikke kan spoile handlingen nå ni måneder før premiere, men kan du vise oss noen scener som har vært til inspirasjon for «Snabba Cash III»?

– Det er mange filmer vi har tittet på og snakket om, men personlig er Christopher Nolans «The Dark Knight» noe av det mest spennende jeg har sett, og jeg har vel tatt ut noen tusen stillbilder fra den og hatt bak i hodet et eller annet sted!

– Den første Snabba Cash-filmen var nok mer inspirert av Dardenne-brødrene. Snabba Cash 2 var også håndholdt og enkel i stilen, mens «Snabba Cash 3» nok blir mer tradisjonell i stilen. Dardenne-brødrene er veldig spesielle. De lager film som ser uhyre naturalistisk ut, men der bildene er fullstendig gjennomarbeidede. Det ser ut som dokumentasjon av omgivelsene, men det er nøye planlagt. Dardenne-brødrene bruker som regel bare normalobjektiv i filmene sine, men her er alt skutt med 25 mm. Åpningsscenen av «Sønnen» ligger ikke på youtube, men traileren gir et visst inntrykk.

– Gangster-ting innebærer tilsynelatende mye bilkjøring. Mange sentrale scener i Snabba Cash I og II utspilte seg i biler. Er det sånn i denne tredje filmen også? Det ser sånn ut i teaseren?

– Ja, gangstere driver vel med en del bilkjøring? Men det er faktisk ikke så mye bilkjøring i «Snabba Cash 3», det er omtrent det du ser i teaseren. Det er ofte dyrt og tidkrevende å filme i biler. Hvis man bare kaster seg inn i bilen med et lite kamera og lar skuespilleren selv kjøre i vanlig trafikk, kan det jo gå raskt. Men ofte vil man ha litt mer kontroll enn som så. Kanskje det ikke er så lett for skuespilleren å kjøre samtidig som han eller hun skal huske tekst og være i spill, noen ganger skal det kjøres fort og man trenger en stuntsjåfør. Ofte vil man ha med lydfolk, regissør, fotograf og B-fotograf i bilen. Og ofte vil man også kunne lyssette littgrann, det er gjerne mørkt inne i bilen og veldig lyst utenfor.

– Hvordan løser man dette i praksis?

– Det finnes flere metoder. Den innebærer å kjøre bilen opp på en Low Loader, da kan man stå utenfor bilen å filme inn, og man kan lyssette.

– Ellers kan man feste kameraet med sugekopper på panseret eller på siden av dørene, men da låser man bare fast kameraet, og bilen forsvinner med skuespilleren. I «Snabba Cash 3» bestemte Jens og jeg oss for å nedprioritere bilscener, og kun gjøre det høyst nødvendige. Og de scenene vi filmet, gjorde vi innenfra bilen, med alle de ulemper det har. Fordelen er at det går kjapt og ikke koster noe mer enn en vanlig scene. Den beste måten er å filme fra en annen bil med en kran på taket, Russian Arm.

Det koster 50 000,- dagen, men den har en gyrostabilisator, så det blir helt sinnssykt fint, og man kommer til fra alle vinkler. I april får vi en til Norge! Det finnes en side på Facebook som heter Grip Rigs, der er det mye morsomt å titte på, blant annet måter å filme i og utenfra bil på.