Hei, en pris til en norsk film er ikke dagligdags. Og i går kveld, kanadisk tid, kunne en svært glad Erik Poppe motta juryens Grand Prix for sin nye «Tusen ganger god natt» under filmfestivalen i Montreal.

Grattis, det mener vi, og dette gjør oss ikke akkurat mindre spente på å se Poppes film.

Likevel tipper vi at de aller fleste av dere kanskje ikke vet all verden om hva dette innebærer, hva filmfestivalen i Montreal egentlig er for noe, og hva dette eventuelt kan bety for filmen videre.

Det har alltid irritert meg litt at det er så vanskelig for oss som ikke tilbringer masse tid på festivaler å egentlig få oversikt over hvor høyt disse prisene henger, særlig når de blir brukt i markedsføringssammenheng.

Derfor tenkte vi kjapt å informere, i folkeopplysningens tjeneste.

Av pressemeldingen fra Norsk filminstitutt virker det som om prisen er ekstremt høythengende:

– Prisen er en av filmverdens aller fremste priser, og setter absolutt lys på både norsk film, denne filmen og regissør Erik Poppe. Den gode mottagelsen og prisene fra Montreal vil være med på å skape en stor internasjonal interesse for filmen, før den tyske salgsagenten førstkommende fredag for første gang skal vise en helt ferdig film for internasjonale filmkjøpere på en privat visning under filmfestivalen i Toronto, sier Stine Oppegaard i Norsk filminstitutt via pressemeldingen.

En av filmverdens aller fremste priser? Virkelig? På linje med Gullbjørnen, gullpalmen, gulløven og alle de andre?

«Tusen ganger god natt» vant altså Grand Prix-prisen, og fikk også hederlig omtale av den økumeniske juryen. Sistnevnte jury består av representanter fra den kristne delen av filmindustrien, og hedrer «works of artistic quality which witnesses to the power of film to reveal the mysterious depths of human beings through what concerns them, their hurts and failings as well as their hopes».

Så vet du det.

Hovedvinneren under årets festival var imidlertid ikke «Tusen ganger god natt», men polske «Life Feels Good» – om en CP-rammet mann som blir plassert på en institusjon for psykisk syke.

Fra venstre: Manusforfatter Harald Rosenløw Eeg, regissør Erik Poppe, produsent Finn Gjerdrum, skuespiller Lauryn Canny og skuespiller Mads Ousdal. Foto: Paradox

Denne hentet hovedprisen Grand prix des Amériques, og fikk også prisen fra den økumeniske juryen (som altså også ga hederlig omtale til Poppe og til kinesiske «The Ferry»).

Så kanskje det blir riktig å si at Poppe fikk en sølvmedalje i denne sammenhengen?

Jeg håper virkelig at salgsagentene og Poppe kommer til å nyte godt av denne prisen fra Montreal. I hvert fall at de klarer seg bedre enn fjorårets Grand Prix-vinner, Dito Tsintsadzes «Invasion», som ikke lyktes i å sette særlige spor utenfor produksjonslandene Østerrike og Tyskland.

Filmfestivalen i Montreal er svær, det er det ingen tvil om – det er en av verdens største festivaler for film fra de fleste verdenshjørner. I 2008 var det over 300 000 billettkjøpere ved festivalen, men av disse var hele 84 prosent lokale publikummere.

De aller fleste utenlandske journalister og bransjefolk prioriterer nemlig Venezia og Telluride i Colorado (som foregår på samme tid) og filmfestivalen i Toronto som starter om to dager, da disse har langt større fokus på amerikansk og engelskspråklig film.

Ingen av de store bransjemediene rapporterer for eksempel om prisene fra Montreal i dag, noe som kanskje også kan ha sammenheng med Labor Day i USA. Det eneste oppslaget vi fant var fra lokalavisa Monteral Gazette.

Vi har heller ikke funnet noen anmeldelser av betydning av Poppes film.

Sånn: Erik Poppe kysset visstnok prisutdeler Kathleen Turner på scenen, og mottok trampeklapp. Håper både kysset og champagnen smakte godt, og lykke til videre.

Vi tror jo egentlig på stor internasjonal interesse for filmen uansett, særlig på grunn av strålende navn i hovedrolleinnehaverne Juliette Binoche, Nikolaj Coster-Waldau, Maria Doyle Kennedy med flere.

Jeg tror imidlertid ingen har noe vondt av å ha et noenlunde realistisk bilde av hva som skjedde i Montreal i går, særlig siden jeg tror priser av denne typen uansett ikke er nok til å lokke folk til kinosalene.

Norgespremiere blir 18. oktober. På tide med en trailer snart, eller?