En av høstens definitive norske storfilmer er «Løvekvinnen», en fortelling om ei jente som vokser opp i Norge på starten av forrige århundre med hypertrikose, en sykdom som gir kraftig behåring over hele kroppen – inkludert ansiktet.

Filmen er selvfølgelig basert på Erik Fosnes Hansens storselgende roman fra 2006 – men tenker du at du ikke behøver å se filmen fordi du har lest boka skal du vite at forfatteren har diktet en ny slutt på historien, spesielt for filmen.

Dermed får du vite hvordan det går med løvekvinnen Eva Arctander også etter at romanen forlater henne i 14-15-årsalderen, avslørte regissør Vibeke Idsøe da den samlede norske filmbransjens høstrepertoar ble presentert på Filmens Hus i dag.

– Til grunn for filmen ligger en roman på 451 sider, så jeg var nødt til å velge ut noe å fokusere på. Det ble relasjonen Eva har til sin far (spilt av Rolf Lassgård, jorn. anm). Og det gjorde meg igjen nysgjerrig på hvordan det gikk med henne senere i livet, utdyper Idsøe overfor Filter Film og TV.

Heldigvis er hun en venn av forfatteren, noe hun utnyttet til det fulle ved å inkludere ham i arbeidet med å omgjøre boka til filmmanus.

– Plutselig en dag ringte han meg og sa: Nå vet jeg hva som skjer med Eva! Og så skrev jeg det inn i manus. Du må selvsagt se filmen selv for å få vite hva som skjer, sier regissøren.

Kombinsjonen av utenlandsk koprodusent, opptak i høykostland som Norge og Tyskland, handling som spenner seg over mange år og alle årstider er blant faktorene som gjorde «Løvekvinnen» til en av de dyreste norske filmene noensinne, med et totalbudsjett på 61 millioner kroner.

Det ble heller ikke spart på masken til Aurora Lindseth-Løkka, Mathilde Storm og Ida Ursin Holm, de tre skuespillerne som spiller Eva i forskjellige aldere. Den er laget av Conor O’Sullivan, som blant annet sminket Heath Ledgers uforglemmelige Joker-ansikt og Nicole Kidman til Virginia Woolfe i «The Hours».

Ledger i "The Dark Knight" og Kidman i "The Hours".
Ledger i «The Dark Knight» og Kidman i «The Hours».

– Han er av de beste i verden. Det var viktig å få laget en maske som ikke var for stiv, slik at den bevarte skuespillernes mimikk, sier Idsøe, som tidligere har regissert «Jakten på nyresteinen», «Solan, Ludvig og Gurin med reverumpa» og «37 og et halvt».

Det var en spesiell opplevelse å iføre seg maska, sier skuespillerne.

– Den hjalp tl å komme inn i rollen, og det blir rutine å sitte to timer i sminkestolen hver dag for å få den på og å spise mat med t-skje, sier Storm.

Mathilde Storm og Ida Ursin Holm slik de EGENTLIG ser ut. Foto: Pål Nordseth
Mathilde Storm og Ida Ursin Holm slik de EGENTLIG ser ut. Foto: Pål Nordseth

– Det er en karakter som på mange måter er veldig i tiden for unge jenter som kan kjenne seg igjen i det å bli dømt etter utseendet, uansett om man er vakker eller stygg, tynn eller tjukk, sier Holm.

– På den tida filmen utspiller seg var det et mindre samfunn og folk var mindrevant med folk som ser annerledes ut. På den annen side føler jeg at det skal mindre til for å blir oppfattet som annerledes i dag. Det er en tydeligere mal for hvordan man bør se ut, sier hun.

  • «Løvekvinnen» er åpningsfilm på filmfestivalen i Haugesund 22. august og har ordinær kinopremiere helga etter.