Det hender titt og ofte at Nicolas Cage hiver seg med i fire filmer på ett år. Én gang var han oppe i fem. I år har han allerede tre. Vi må vel kunne påstå at actionbanditten er en godt over gjennomsnittlig produktiv skuespiller.

Faktisk er Cage så flittig at han markedsfører masse filmer han ikke er med i. Hollywood Reporter skriver at filmmarkedet på Cannes sliter med at en rekke prosjekter hevder å ha Cage på plakaten, uten at det egentlig stemmer.

Nå er agenten hans Mike Nilon lut lei, og hevder at fenomenet oversvømmer markedet med usanne produkter.

– Om en skuespiller kobles til seks eller syv prosjekter, vanner det ut anbudsprisen. Om jeg spør deg om du har lyst på en biffmiddag så sier du nok ja. Om jeg tilbyr deg åtte, sier du nok nei, skisserer Nilon til HR i poetiske ordelag.

«5 Minutes to Live», «Red Squad» og «Dark Highway» er tre slike prosjekter som rett og slett farer med fant om at Nicholas Cage har en rolle. Sistnevnte eksisterer visst ikke engang.

Hollywood Reporter spekulerer på at forklaringen ligger i foreign markets, eller utvalgte utenriksmarkeder hvor Nicolas Cage visstnok er månedens smak for alltid.  Visse deler av Asia og Afrika, for eksempel.

Alle som har tuslet litt i de gjenlevende utleiesjappene og måttet ploge seg gjennom uendelige VHS-kassetter av «The Rock» eller dobbelpenetrasjonen «Face Off/Con-Air» sliter neppe med å tro på det.

Et av selskapene som skal ha tatt del i praksisen på Cannes i år er utgiveren Hannibal Classics. De står bak nevnte «Red Squad», men vil ikke være med på at de har forsøkt å villede bransjekollegaer og filmtittere.

– Av en eller annen grunn dro Nic rett før Cannes, forklarer direktør Richard Rionda Del Castro til nettstedet.

Han insisterer på at de simpelthen ikke rakk å trykke nytt promomateriale før alle måtte suse ned til Frankrike, og at Nicolas Cage visstnok er i samtaler med den samme regissøren om et nytt prosjekt.

Med tanke på ryktet til mange av Nics filmer den siste tida, er det kanskje ikke verdens undergang at han får seg litt alternativ markedsføring?

Dessuten er det jo sikkert mulig å forhandle en royalty-avtale så han kan betale leiefilmene i tide.