Du er kanskje tilgitt hvis ikke du har hørt om Megan Ellison før, men jeg anbefaler veldig sterkt Ulrik Eriksens artikkel fra juni om den 26 år gamle milliardæravingen som på rekordtid har blitt et brennhett navn i amerikansk filmindustri.

Megan er datter av Larry Ellison, grunnlegger av Oracle, og arvet ifølge relativt sikre kilder 12 milliarder kroner til sin 25-årsdag. Hva hun bruker pengene på? Film, såklart!

Det er veldig gode nyheter for mange av oss, da Megan har vist enormt god smak og villighet til å investere i «kunstnerisk høyverdig» film det ellers har vært vanskelig å få finansiert i et Hollywood som tar stadig færre sjanser.

Gjennom sitt selskap Annapurna Pictures skrev hun en sjekk på 35 millioner dollar for å få finansiert Paul Thomas Andersons «The Master» da Universal sa nei. Hun brukte enda mer på å fullfinansiere Kathryn Bigelows kommende «Zero Dark Thirty», og har spyttet penger inn i blant annet Adrew Dominiks gangsterkomedie «Killing them Softly», John Hillcoats forbudstidsdrama «Lawless» og Wong Kar Wais nye drama om Bruce Lees trener The Grandmaster.

Og Annapurna Pictures nøyer seg ikke med å produsere film, selskapet har også kjøpt de amerikanske distribusjonsrettighetene til Harmony Korines «Spring Breakers».

Som Ulrik skriver i sin sak: Det er litt som om Camilla Hagen eller Cecilie Fredriksen plutselig skulle finansiere Joachim Trier og Eskil Vogts nye filmer, dette her.

Og sånt noe er jo flott – ingenting er som milliardærer som bruker pengene sine på kultur, ikke sant?

Vel,  Sharon Waxman i bransjebladet The Wrap ser det ikke helt på den måten.

Hun viser til at «The Master» nå er på vei ut av amerikanske kinoer, etter å ha spilt inn 14 millioner dollar (filmen har norsk premiere på nyåret). Det er ikke dårlig for en såpass smal film, men likevel vil nok Ellison og Annapurna måtte tåle et betydelig tap.

«The Master» burde ha kostet 10-12 millioner dollar å lage, mer på nivå med sammenliknbare filmer som «Black Swan» elller «The Hurt Locker», skriver Sharon Waxman.

Hun viser til at «The Hurt Locker», Kathryn Bigelows forrige Oscar-vinner, spilte inn 50 millioner dollar på verdensbasis. Bigelows kommende Annapurna-finansierte «Zero Dark Thirty» må tjene inn tre ganger så mye for å bli profitabel.

Når smalere film av denne typen nesten garantert spiller med tap, er det dårlig nytt for filmbransjen som helhet, skriver The Wrap-kommentatoren.

– Å tape penger er kanskje ikke noe problem for en ung kvinne som arvet to millarder på sin 25-årsdag. Men Ellisons investeringer driver prisene i været for indiefilmskapere over hele fjøla, og når det blir for mange røde tall blir andre investorer redde. Ikke noe etablert filmstudio vil velge å lage film med disse filmskaperne til slike priser, noe som heller ikke er et sunt for kvalitetsfilmen. Den langsiktige effekten dette potensielt har for kvalitetsfilm er ikke god. Når en film går med store tap innebærer det at et annet filmprosjekt blir drept i fødselen.

Her er trailerne til et knippe filmer som Megan Ellison har vært med på å finansiere: